Träning hemma och i vardagen
Träning

Träning hemma och i vardagen

All träning är bra. Den bästa är den som blir av. Som tur är finns det massor med små träningspass i vår vardag om man tänker efter lite.

25 augusti 2018

Pass i vardagen – lättare än du tror

All träning är bra. Den bästa är den som blir av. Det har du säkert hört förr, men det är värt att upprepa. Ibland är det svårt att få till tiden, ibland är träningsmotivationen som bortblåst. Som tur är finns det massor med små träningspass i vår vardag om man tänker efter lite.

Kanska tränar du bara för att, för att det är hälsosamt och för att du vet att du mår bra av det. Kanske tränar du för att kunna springa längre, lyfta tyngre eller kunna göra en avancerad yogaställning till årsskiftet. Hur du tränar, hur länge du tränar, vad du tränar och varför du tränar finns det bara en som bestämmer över. Det är du. 

Du behöver inte springa eller gymma för att träna

De flesta av oss tränar – ofta dessutom – utan att egentligen veta om det. Bära shoppingpåsar, storstäda, stå på bussen eller leka med barnen. Du behöver faktiskt inte springa eller gymma för att träna. Det finns massor av situationer i vardagen som ger dig chansen att höja pulsen, spänna musklerna och sträcka ut kroppen ordentligt. Det gäller bara att se dem.

Du bestämmer över din träning

Kanske vill du träna för att svettas riktigt ordentligt, för att orka lyfta barnen längre eller för att rensa hjärnan och släppa på stressen ibland. Bra, men kom ihåg att då är det din träning, dina målsättningar och dina resultat. Då är det du som bestämmer. 

Hitta tid för träningen 

När barnen äntligen har somnat, när lasagnen står i ugnen, när hårinpackningen verkar eller när du har tjugo minuter över. Hitta små tillfällen för träning eller avsätt längre tid för en ordentlig genomkörare. Spring i trappor, stå i plankan, plocka fram vikterna, gör burpees och så många armhävningar du orkar. Ytterligare ett bra tips kan vara att ha en stående tid med en kompis eller familjemedlem. Testa nya träningsformer eller gör samma sak, det viktigaste är att ni gör det. Mest troligt har ni dessutom riktigt kul samtidigt och kanske hinner med lite skvaller på vägen. Det är träningen som är gjord som räknas.

Tips på träning hemma och i vardagen

All träning är bra. Hur du tränar är upp till dig. Kanske blir det yoga i sängen innan du går upp, en pulshöjare av att gå upp för trapporna eller bra styrketräning av att bära barnen. Om du tittar noga på vad du göra och kan göra i din vardag finns det så många inslag som tillsammans blir riktigt bra träning. 

Fyra trappor crossfit

Ingen hiss till nya lägenheten – inga problem. Trappträning med extra vikter i form av flyttlådor är ett finfint fyspass. Och sen får du bra styrketräning med matkassar och väskor varje dag när du ska hem. Snacka om bra vardagsmotion!

50 Kettlebell swings

Förena nytta med nöje. Eller kanske nöje med nöje. Lyft minstingen några gånger extra – utmaningen blir större i takt med att månaderna går. Och ju mer kraft du har i dina swingar desto roligare tycker ofta barnen att det är, bra motivation att höja tempot för att barnen ska kikna av skratt.

Solhälsningar kvart i sju

En ledig dag? Välkomna gryningen med att sträcka ut dig ordentligt. Kanske blir det ett yogapass under dagen - kanske inte? Oavsett har du fått en fin start på dagen och är redo för dagens alla aktiviteter eller lugnare stunder.

För en aktiv vardag

På Intersport älskar vi alla möjligheter att få in mer träning och rörelse i vardagen. Vi har alltid med oss i det i åtanke och våra kläder och skor tillåter dig att röra på dig både på utsatta tider och när du som minst anat det.

Andra 'Träning' inlägg