Träningsmotivation - inget problem för superbloggaren Ida Warg
Träning

Träningsmotivation - inget problem för superbloggaren Ida Warg

Med 70 000 besökare i veckan driver hon en av Sveriges största hälso- och träningsbloggar. Hon har flera SM-guld i discodans i bagaget, är aktuell som programledare för Kickstart på TV3 Play...

20 augusti 2014

Med 70 000 besökare i veckan driver hon en av Sveriges största hälso- och träningsbloggar. Hon har flera SM-guld i discodans i bagaget, är aktuell som programledare för Kickstart på TV3 Play och som modell för Pumas höstkollektion. Vi ställde några snabba frågor till hälsoinspiratören och PT:n Ida Warg.

Hur ser ett perfekt träningsschema ut?
- Alla är ju olika så det finns såklart lika många perfekta träningsscheman som det finns människor. Jag tränar fyra till sex gånger i veckan. För mig är det viktigt att yoga minst 15 min varje dag för att stretcha ut och stressa ner. Jag vill också köra minst tre styrketräningspass i veckan för att bygga upp de svagare delarna av kroppen och för att forma den. En grym bonus är om jag hinner köra två pass pole dance som jag fullkomligt älskar. Det är dessutom grym styrketräningen för hela kroppen. Så ser den perfekta träningsveckan för mig.

Hur motiverar du dig till att träna?
- Motivation är inte ett problem för mig. Träning har alltid varit en stor del av mitt liv, det kommer naturligt och jag ser det som en livsstil. Känslan av hur bra man mår och hur stark man känner sig efteråt ger mig motivation.

Vilket är ditt främsta råd till folk som vill komma igång med träningen?
- Att bestämma sig och att sätta upp mål. Att träna och göra övningar utan att veta varför är inte alls motiverande och det håller inte i längden. Det är också vanligt att man kör för hårt i början, kanske i kombination med någon superdiet. Det håller nästan alltid bara i några veckor innan man tröttnar eller skadar sig. För att lyckas bör man trappa upp träningen och göra det till en livsstil som håller året om, resten av livet.

När är du riktigt nöjd med din träning.
- När jag kört ett riktigt bra och tungt styrkepass utan stress och verkligen fått kontakt med rätt muskler eller efter ett pass med pole dance när jag klarat ett trick jag aldrig lyckats med förut.

Om man har kort tid på sig men ändå vill träna, vad ska man köra på då?
- Cirkelträning är det absolut bästa när man har ont om tid och det kräver dessutom inga redskap. Du kan hitta massor av bra pass som går att göra hemma på min youtube-kanal: http://youtube.com/idasfitness.

Vad äter du innan och efter träning?
- Mitt favoritmål innan träning är acai bowl med risprotein (recept finns på http://imactive.se/idawarg/2014/06/18/recept-acai-bowl/) som innehåller massa bra kolhydrater, protein och antioxidanter. Det ger grym energi till träningen! Jag har inte något speciellt återhämtningsmål som jag kör på utan ser till att komma hem snabbt för att laga riktig mat.

Hur gör man för att variera sin träning på bästa sätt?
- Man blandar styrketräning, konditionsträning och rörlighetsträning. Alla delar behövs för att få en stark och frisk kropp.

Finns det någon träningsform du aldrig skulle prova på?
- Simning. Jag gillar inte vatten.

Har du något mantra att dela med dig av?
- "A quitter never wins and a winner never quits."

Andra 'Träning' inlägg