5 olika träningsprogram
Träning

5 olika träningsprogram

Inspireras av Lilly, David, Gry, Love och Karin och deras träningsprogram.

1 januari 2019

Träningsprogrammen att inspireras av

Låt oss här inspireras av fem personer och hur deras träningsprogram ser ut. Vi får tips av Lilly, David, Gry, Love och Karin och deras träningsprogram. Fem helt olika träningsformer, fem helt olika personer - helt enkelt något för de allra flesta att inspiration till. 

Gry, stark som en björn

styrketraningJag har verkligen hittat min träningsform i styrketräningen. Jag går fortfarande efter ett träningsprogram jag fick för cirka tre år sedan av min dåvarande PT. Ett bra träningsschema har funkat grymt bra för min träning. Visst har jag ökat i vikter en hel del och bytt ut en del övningar men upplägget är ungefär detsamma och disciplinen kvarstår.

Styrketräning 10 timmar i veckan

Jag lägger ungefär 10 timmar i veckan på styrketräning en vanlig vecka. Då kör jag sex pass i veckan med uppdelat fokus på rygg, ben, mage, rumpa, axlar, biceps och triceps. Klart att jag tycker vissa muskelgrupper är roligare än andra när de står på programmet men jag gillar variationen. Visst tar träningen väldigt mycket tid men i dagslägen tycker jag definitivt att det är värt det. Ett par månader inför tävling lägger jag i princip all min tid utöver arbetet på träningen de sista dagarna inför tävling tar jag till och med ledigt från jobbet.  

David, fotboll för alltid

fotbollMitt träningsprogram består av fotboll, fotboll och ytterligare lite fotboll. Om jag skulle skriva en träningsdagbok hade nog 80% av den varit fylld med olika fotbollsinslag. Nu har jag lagt min egen karriär på hyllan efter ett gäng relativt framgångsrika år och spelar bara för skojs skull. Jag spelar i ett korplag och med ett gäng på jobbet varje torsdag.  

Fotbollstränare för sonen

Dessutom går jag all in på min sons karriär och är stundtals lite väl engagerad. Tidigare var jag tränare för hans lag men nu har han gått upp ytterligare en nivå så nu har jag fått inse att jag inte har kapacitet att träna honom längre. Fast vi spelar fortfarande väldigt mycket på fritiden och det blir en och annan hård firfamatch mellan varven också. 

Lilly, yogalover

yogaI tonåren hade jag väldigt ont i ryggen och hade testat i princip allt för att bli av med värken. Sen såg jag ett konto på sociala medier som tipsade om yoga för att bli av med ryggsmärtor. Jag tänkte då att jag skulle ge det en chans och började lite smått med yoga.

30 days of yoga

Inledningsvis var jag verkligen nybörjare, hade aldrig testat yoga alls och var stel som en pinne. Men jag började med en 30 days of yoga på youtube för att få in rutinen. Jag skulle ljuga om jag sa att det hjälpte mot ryggen redan då men det kändes definitivt bra. Efter ett par månader däremot kunde jag verkligen känna att det släppte mycket spänningar och att jag blev mjukare och hade mindre värk i ryggen. Nu har jag blivit en riktig yogalover och gör nya pass och utmaningar i olika positioner varje dag.

Love, får kraft av naturen

vandringJag började promenera en hel del som rehabträning efter en skada i knät. Efter många ofrivilliga promenader på löpbandet och en hel del andra rehabövningar var skadan i knät så gott som borta. Men när jag sen äntligen kunde sluta gå på det där förbaskade gåbandet saknade jag det nästan, kanske inte att gå på löpband men att promenera.

Vandring och vandringsresor

Nu har jag tagit promenaderna steget längre och börjat vandra istället. Både längre och kortare turer beroende på vilken tid jag har. Jag åker på vandringsresor i Europa och tar dagsturer runt om i Sverige. Att gå på ojämna underlag och på nya platser nästan varje gång har dels gett mig stabilitet och styrka samt oanad kraft från naturen. 

Karin, Mrs Marathon

lopningJag vet att det är smått provocerande att säga att man älskar löpning. Men jag gillar verkligen kicken, potentialen i att bli bättre varje runda och att springa olika lopp. Och för att prestera på lopp, vilket gör loppet lite roligare, behöver jag ju träna en massa. Det har blivit en grej att alltid vara anmäld till ett maraton, då har jag alltid ett mål i sikte. 

Intervaller, maxar milen och långdistans

Jag försöker variera min löpning så mycket jag kan. Både för att utvecklas, för att inte tröttna men också för att inte slita ut mig och skada mig. Jag brukar springa fyra gånger i veckan och. Ofta blir det ett pass med intervaller, ett pass när jag maxar milen och ett längre pass på cirka två mil. Det fjärde passet blir lite vad jag är sugen på, ibland kör jag med min löpargrupp på jobbet och ibland ett lugnare pass i skogen. 

Nya träningsprogram på Intersport

Ska du börja träna och vill få en ordentlig dos inspiration eller vill du få en nystart för att inte fastna i gamla hjulspår? Oavsett vilket träning du håller på med finns träningsredskap, utrustning, skor och kläder hos oss på Intersport. 

Andra 'Träning' inlägg