Träningstips från Jenny och Sanna Kallur
Träning

Träningstips från Jenny och Sanna Kallur

Motionsklubben

Jenny och Sanna Kallur har den sprudlande energin, den ursinniga tävlingsinriktningen och de stora tränings- och tävlingserfarenheterna. Men för den vanliga motionen har ögonen öppnats först efter karriären. Båda tvillingsystrarna har för en tid sedan avslutat karriärerna på elitnivå i 100 m häck vilket givetvis vänder livet lätt upp och ner. 

Boxning, dans och stavgång

Nu söker tvillingsystrarna efter ett långsiktigt och roligt sätt att motionera och gör detta genom gemensamma projektet motionsklubben. De testar varje vecka en ny motionsform, allt från Down Hill, thaiboxning och stavgång till crossfit, dans, kettlebells och pilates. De delar sina upplevelser och analyserar de olika motionsformernas för- och nackdelar. Vi får följa med på deras resa mot att bli motionärer vilket innebär härliga samtal, spännande (och tuff!) träning och massa skratt. 

Svar på frågor om träning

Dessutom träffar de inspirerande personer med erfarenhet av träning och tävling samt experter inom relaterade områden till träning och hälsa. Jenny och Sanna är energiska, nyfikna och har så många bra frågor som även många av oss vill ha svar på: Hur ska man träna efter en förlossning? Varför är styrketräning en bra träningsform? Hur håller man sig skadefri? Hur förbereder man sig för ett långlopp på längdskidor? Hur motverkar vi en stillasittande vardag?

Träning, inspiration och tips

Även om Motionsklubben är ett projekt för att på egen del gå från elitidrottare till nybörjare som motionärer, får vi med oss så mycket inspiration till att motionera mera. Varje ny motionsform är nämligen underlaget till ett nytt poddavsnitt som vi kan följa under namnet Motionsklubben. Dessutom har de skapat ett Instagramkonto med samma namn. Ett konto proppfyllt med inspiration, insikter, erfarenheter och tips.

Tips för att komma igång med träningen

Motionsklubbens bästa knep för att få till träningen i vardagen:

  • Testa ny träning

    Prova en ny motionsform! Det finns massor av skoj, och skoj = lättare att det blir av!
  • Träna tillsammans

    Teama upp med en kompis som också vill träna så kan ni peppa varandra, även om ni inte alltid tränar ihop.
  • Lite och ofta

    Gör inte en så stor grej av din träning. Hellre lite och ofta än världens superträningsvärkspass som det tar hundra år att återhämta sig ifrån.
  • Morgonträning

    Om du kan - kör på morgonen, härlig känsla resten av dagen!
  • Hudvård kan locka

    Kör “härliga produkter i skåpet på gymmet-tricket”. Du måste träna (lite iallafall) för att låsa upp din bästa skrubb eller göttigaste hudkräm. Och kom ihåg att basta efteråt!
  • Prioritera och planera!

    Vill du träna? Se till att vara beredd med träningskläder för ett snabbt pass på lunchen eller träna medan kidsen har sina aktiviteter. 
  • Träningskläderna på

    Testa träningsklädstricket. Direkt på morgonen eller när du är hemma igen efter jobbet: på med träningskläderna! Då kan det hända att man springer på ett litet träningspass. För man vill ju helst inte ta av träningskläderna otränad. 

Kom igång på Intersport

För att komma igång med träningen är det främst motivation och vilja som krävs. Där har du makten och kan styra ditt liv och din vardag i precis den riktningen du vill. Om du behöver köpa kläder, skor eller utrustning vet du vart du hittar det. Kom in till någon av våra över hundra butiker för att få hjälp och svar på dina frågor om vad som passar eller är bäst för just dig. Vet du vad du vill ha kan du handkla din träningsredskap, träningsskor eller nya träningstights online. 

Andra 'Träning' inlägg