Tuff tidspress - men ge träningen tid!
Träning

Tuff tidspress - men ge träningen tid!

Jobbet tog längre tid än väntat. Barnen ska hämtas. Handla mat. Få besök. Hälsa på. Var får träningen plats? Var inte så hård mot dig själv om du tiden är för knapp, sånt händer. Men kanske ...

1 augusti 2016

Jobbet tog längre tid än väntat. Barnen ska hämtas. Handla mat. Få besök. Hälsa på. Var får träningen plats? Var inte så hård mot dig själv om du tiden är för knapp, sånt händer. Men kanske lättare att fixa än du tror. Här kommer tips på hur du får ut mycket av träningen på kort tid.

Lösningen kan vara kort och högintensiv träning. Gärna intervaller. Har du inte testa Tabata är det en tidseffektiv metod som går ut på att du tränar på din fulla kapacitet i 20 sekunder och vilar i 10, och upprepar det 8 gånger. Sen är det upp till dig om du vill göra det igen.

Du bestämmer hur tuffa övningarna ska vara, även om helkroppsövningar är att föredra. Och passet är över på 4 minuter (om du vill). Men glöm inte att värma upp innan, det är extra viktigt när du tränar intensivt. För att hålla koll på tiden kan du ladda ner appen ”H-I-I-T-Timer” från iTunes eller ”Tabata Timer for HIIT” på Google play. Båda är gratis.

Ett alternativ till Tabatapass är den uppsjö av Crossfitutmaningar som ligger och väntar på dig. En av dessa utmaningar kallas Cindy – passet utan pauser.

Cindy går ut på att du ska hinna med så många varv du kan på 20 minuter. Du gör 5 pull-ups (med handflatorna ifrån dig). Följt av 10 armhävningar (blir det tufft i slutet är knäna i marken bättre än inga armhävningar alls). Följt av 15 squats (knäböj utan vikt). Sen börjar du om. Och fortsätter tills 20 minuter har gått.

Kom ihåg att du ska träna så att det passar dig. Byt ut övningar. Lägg till fler set till din Tabata eller ändra antalet repetitioner på Crossfitpassen. Har du idétorka är många Crossfitsidor bra på att lägga ut så kallade WODs (work out of the day). Kolla gärna våra sju övningar för bättre styrka. 

Andra 'Träning' inlägg