Utomhusträning, perfekt för träning på sommaren
Träning

Utomhusträning, perfekt för träning på sommaren

Med enkla, och roliga, tips på utomhusträning behöver sommarträningen inte vara långt bort.

4 maj 2018

Tips för att få till träningen - träning hemma, träning utomhus eller rolig träning

Många satsar som hårdast på träningen de sista månaderna innan sommaren när beachen gör sig allt mer påmind. När sommaren och semestern sen kommer är det som att all träning plötsligt är som bortblåst. Visst är det okej att slappna av och glömma alla måsten för ett tag men med enkla, och roliga, tips på utomhusträning är det inte långt bort med sommarträning. 

Träna med barn

Hälsoprofilen Sofia Bursiöö slår gärna ett slag för lekplatsträning. ”Medan barnen gungar, gymnastiserar eller åker kana kan du som förälder göra upphopp på bänk, utfall med bakre benet på sandlådekant, armhävningar, gå armgång, burpees. Eller – kasta dig in i leken, åk rutschkana och lek kull. Hoppa i sandlådan och gunga högt”, säger hon. 

Kubb med straff

En riktigt rolig variant av kubb som kan göras i princip hur jobbig som helst, beroende på hur bra du är på kubb. Ni spelar ungefär som vanligt men när en kubb, spelpjäs, fälls får ett straff delas ut. T.ex. att springa ett varv runt huset det snabbaste man kan eller göra 15 burpees. Risken finns att passet kan bli hårdare och hårdare ju mer tävlingsinstinkten kommer. 

Beachvolley 

Som ”vanlig” volleyboll men betydligt mer ”laid back”, utan gympadojor på sanden istället för på det hårda golvet.  Så skulle man beskriva beachvolleyboll, som initialt kom till i USA:s sollapande kustdelar. I dag är spelet både en tävlingsidrott och en trendig sysselsättning under heta sommardagar. Du behöver en boll, ett nät och gammal hederlig sandstrand som underlag. Och så ett gäng polare som vill leka lite.  

Yogaövningar hemma i trädgården

Plocka ut yogamattan i trädgården eller på en annan plats du tycker om. Om det finns möjlighet får det gärna vara en ostörd, lugn och ljudlös plats. Gör solhälsningar innan familjen vaknat för att starta dagen på bästa sätt eller varva ner vid solnedgången. Googla fram en 30 dagars yoga challange som du kan kickstarta sommaren med och märk skillnad både i styrka, smidighet och mental styrka efteråt. För att kombinera yogan med härligt häng kan du samla ihop ett gäng kompisar, en stunds yogaträning följt av picknick och en mysig pratstund. 

Gymma utomhus på utegym

Utomhusgym har börjat bli ett naturligt inslag i vår stadsbild. Du behöver inte investera i ett dyrt gymkort för att testa på stocklyft, armgång, upphoppsstubbar eller balansbommar. Många utegym ligger utplacerade i skogsmiljö i nära anslutning till motionsspår och smälter bra in i naturen. Höj blicken och spontanträna i farten. Enklare och ”naturskönare” blir det inte. 

Brännboll

Få sporter för tankarna tillbaka till skoltiden som brännboll gör, Spring! Bränd! Att springa det snabbaste man kan till nästa kona, kuta efter en långt slagen boll eller fånga en lyra. Annordna en brännbollsturnering med familj och kompisar och ni har ett par timmars riktigt bra träning framför er. Med efterföljande grill fyller ni på energin och kan dessutom kombinera träningen med fest. 

Jogga

Har du inte sprungit på länge? Blir du stressad av vänner och kollegor som deltar i maratonlopp och obstacle races som vore det söndagspromenader? För att komma igång med joggandet igen behöver du varken aspirera på rekordtider eller anmäla dig till lopp. Snöra bara på dig löparskorna och låt fötterna bestämma vägen. Och när du väl fastnat – för det kommer du att göra – kryllar Sverige av trevliga motionsspår som gör sig bäst i sommarskrud.

Gå med stavar

Brukar du försynt garva åt folk som går med gångstavar? Då är det dags för omvärdering – stavar är ett suveränt träningsredskap! Bege dig till en lagom brant skidbacke och utmana lutningen (och eventuellt leran) med hjälp av stavar och lite jävlar anamma. Det är ingen slump att Charlotte Kalla, Marcus Hellner och de andra världsstjärnorna väljer stavgång som försäsongsalternativ.  

Armhävningar 

Brukar du skylla din träningsfrånvaro på tidsbrist? Nåja, ett tjugotal armhävningar om dagen hinner du alltid trycka in. På köpet blir du stark i bröst, skuldror och mage. Är du en van armhävare som tröttnat på det monotona kan du ju alltid köra Paolo Roberto-varianten – en flygande italienare med klapp bakom ryggen. ”Sjunk ner så att du nästan nuddar marken och tryck explosivt ifrån med dina armar och fötter så de lämnar marken”, hälsar Paolo genom sin egen träningsbibel. 

Du kan även testa på Sabina Dalfjälls träningspass, ett riktigt tufft tabatapass där du själv väljer hur tufft och hur länge du kör. 

Cykla

Glöm spinning, när sommaren kommer kan svettpärlorna i pannan svalkas av en smekande havsbris. Den dunkande musiken ersättas av kvittrande fåglar. Och den slitna väggtapeten kan rivas bort mot valfri landsväg. Att sätta sig på en cykel och se ett somrigt landskap passera revy slår det mesta.

Träningskläder

Bra träningskläder gör din träning roligare och betydligt mer effektiv. Innovativa detaljer och funktioner i plaggen hjälper dig att nå dina träningsmål. ”Plagg med bra funktionsmaterial andas och släpper ut svett och överskottsvärme när du tränar så kroppen håller sig torr och sval. Komforten är viktig i träningsplaggen, när du är bekväm under träningen kommer du fortsätta och vilja träna mer”, säger Marcus Olsson, Product Manager Selected Brands på Intersport. 

Lyckas med din utomhusträning

Var kreativ, hitta nya träningsformer och nöj dig ibland med ett kort träningspass - tänk på att 10 minuters träning är bättre än ingen träning alls.

Andra 'Träning' inlägg