Våga börja gymma!
Träning

Våga börja gymma!

Det är viktigt att träna, ja egentligen livsnödvändigt. Men för den ovana kan kan det kännas obehagligt att ta det första steget in på gymmet. Johanna Torén, folkhälsovetare och personlig tr...

28 september 2015

Det är viktigt att träna, ja egentligen livsnödvändigt. Men för den ovana kan kan det kännas obehagligt att ta det första steget in på gymmet. Johanna Torén, folkhälsovetare och personlig tränare på Friskis & Svettis har några riktigt bra tips till den som tycker att gymmet känns en smula skrämmande. 

Vad ska man göra om det känns jobbigt och kanske till och med lite obehagligt att börja träna på ett gym?

– Gör lite research innan du köper ett gymkort. Fundera över vilka förmåner som är viktiga för dig. För nybörjaren kanske en genomgång av alla maskiner eller ett introduktionspass med en personlig tränare ger en bra start. För småbarnsföräldern kan barnpassning vara viktigt. Ta kontakt och fråga. Känns det jobbigt att träffas i verkligheten, ring eller mejla. Sedan är det viktigt att besöka flera olika gym. Känn efter och tänk ”accepterar jag den här miljön och accepterar jag mig i den här miljön?”. 

Har du något tips för de som inte har så mycket tid att lägga på träningen?

Ibland kan det kännas som en för stor uppoffring att träna i en timme och sedan vara i omklädningsrummet i en halvtimme. Då kan det vara bättre att träna i en halvtimme och sedan duscha hemma. Då har du ändå rört på dig och framförallt, du har varit utanför din trygghetszon i trettio minuter. När man är ny i ett sammanhang, som träning, är man ofta utanför sin trygghetszon. Det kan kännas otroligt jobbigt. Men genom att våga utmana sig så ökar trygghetszonen. Det ger en go känsla resten av dagen att man har vågat det.

Det är ju alltid lättare att börja med något nytt om man har med sig en vän. Hur ska man våga börja träna ensam?

– Ja, det är svårare att börja träna ensam. Då är det extra viktigt med research för att hitta en anläggning som kan hjälpa och inspirera en. Det kanske finns någon eller några på gymmet som man kan anförtro sig till. Kanske finns det något gruppass som inspirerar. Eller så är det en bra idé att ta hjälp av en personlig tränare. Tänk på att tips och råd alltid är gratis. 

Har du något extra tips för de som tycker att det är extra jobbigt att börja träna?

– Ibland har jag kunder som upplever att träning ligger utanför deras trygghetszon. Då hjälper en bra struktur med tydliga delmål. Till det använder jag mig av SMARTO-mål. Det är lättare att hålla en tydlig struktur och motivation om man har satt upp tydliga mål.

Fakta/Johannas S.M.A.R.T.O.-mål  
Specifikt: Vad är ditt kortsiktiga mål? Till exempel köpa ett gymkort. 
Mätbart: Kan du mäta målet? Har köpt gymkort = uppfyllt mål.
Accepterat: Vill du nå målet? Vill du ha ett gymkort? 
Realistiskt: Är målet realistiskt? Kan du skaffa ett gymkort och börja träna?
Tid: Hur lång tid ska uppgiften ta?
Omgivning: Vad tycker din omgivning? Hur hanterar du omgivningens åsikter?

Andra 'Träning' inlägg