Reflexen är det viktigaste träningstipset
Träning

Reflexen är det viktigaste träningstipset

För din träning utomhus finns ett tips som är viktigare än alla andra.

Reflexer när du tränar

För vardagsmotionären innebär hösten krispig luft, ett obefintligt knottbestånd och att på nära håll uppleva naturens färgsprakande skiftningar. Dygnets ljusa timmar blir allt färre, men mörkret stoppar inte den inplanerade löpturen. Tvärtom! Men kom ihåg – du måste synas i mörkret!

Med reflexer syns du på 125 meters avstånd

Det är skönt att ta sig ut, trots mörker och regn. I de mörka kvällsturerna finns tid för reflektion och eftertanke efter dagens arbete, skola och livspussel. För att vara säker i mörkret, är det viktigt att klä sig rätt. Med reflexer syns du på 125 meters avstånd. Utan reflexer syns du däremot först på 25 meter. Klä dig i reflexivt material och spring tryggt vidare i höstmörkret. Här visar vi några förslag (med länkar) på superfina träningskläder varav flera har insydd reflex, såväl för herrar som damer. Dessutom en checklista för alla höstmotionärer som vill ge sig ut i spåren!

Använd reflexer på höstträningen

  1.  Använd alltid reflexer när du är utomhus i skymning och mörker.
  2. Med reflexer kan bilisten se dig på 125 meters avstånd, istället för 25 meter.
  3. Att gatubelysningen är tänd betyder inte att du syns. Ta på dig reflexerna även om du springer den vanliga rundan i bostadsområdet.
  4. Reflexer åldras! Kontrollera om dina reflexer reflekterar, om inte, byt ut dem.   
  5. Sätt reflexband runt anklarna, där syns de bäst.
  6. Ju fler desto bättre! Du kan inte ha för många reflexer på dig!
  7. Ta gärna med hunden på rundan, men glöm inte att den också ska synas!
  8. Regn, snö och rusk gör att sikten och underlaget försämras för både motionärer och bilister. Ta det försiktigt!
  9. Om du vill se och synas ännu bättre, testa att springa med pannlampa.
  10. Var försiktig och lämna avstånd till mötande och passerande trafik. 

Träna säkert ute

Att vara säker när du tränar gör att du kan utöva rörelse och aktivera dig på ett mer naturligt sätt. Att kunna slappna av och koppla av istället för att vara rädd och då ofta stel och rädd gör stor skillnad för din träning. Med en reflexväst när du löptränar kan du vara mer säker på att bilarna ser dig och du kan träna lungt, synligt och säkert.

Att dessutom skapa säkerhet för andra i trafiken. Kommer det en person på cykel eller i annat fordon är det en säkerhetsrisk även för dem om du inte bär reflexer. 

Reflexspray ger mer synlighet

Med reflexsprayen blir du mer synlig i mörkret. Du sprayar på dina träningskläder, skor och eventuellt även din hund. I dagsljuset syns sprayen inte alls där du sprayat. När det däremot blir mörkt kommer de  sprayade partierna reflektera mot ljus och du blir mer synlig när det är mörkt ute. 

Läs fler tips för att hålla dig synlig och säker under årets mörkare månader.

Kickstarta träningen på hösten 

Att komma ut och träna på hösten kan ge så mycket energi. Kroppen känner ingen skillnad på om du lyfter hantlar i ett gym eller om du lyfter stock och sten ute i naturen. Bloggerskan Sara Rönne är ett stort fan av innovativ träning och träning utomhus. Att dra stockar, slå på traktordäck, eller göra coreövningar med fällda björkar till exempel. Kom ihåg det bästa träningstipset ovan och ge dig ut.

För att hjälpa dig att kickstarta hösten på ett roligt sätt har hon satt ihop sina tio bästa tips.

  1. Ladda telefonen med träningsappar

    Du behöver inte ha oändlig fantasi för att träna varierat. Det finns många gratisappar som kan hjälpa dig på vägen. Ladda hem Casall T.O.D. eller Nike Training Club (NTC) och låt apparna inspirera dig till att testa nya övningar eller träningsformer.
  2. Träna på morgonen

    Träna tidigt så har du hela kvällen fri för att njuta av härliga kvällar med vänner eller slappande i soffan. Du får dessutom en bättre självkänsla under hela dagen och känner dig ofta pigg och fräsch. 
  3. Testa något nytt

    Utmana dig själv och testa något nytt i höst. Vill du träna ute i höst kan du göra så mycket mer än löpträning eller cykling. Lyft på stockar i skogen, spring i svårare terräng eller testa på kanot. 
  4. Effektivisera vardagen

    När de andra tar bilen knyter du löparskorna! Om du inte vill bli svettig på vägen dit kan du ta en springtur på vägen hem. Be att få bli avsläppt ett visst antal kilometer hemifrån och spring eller gå sista biten.
  5. Lyssna på podcasts

    Jag lyssnar alltid på olika podcasts när jag är ute och går eller springer. Det är toppen eftersom det finns så många av dem nuförtiden. Bestäm att du ska ta en promenad varje gång du lyssnar.
  6. Lura kroppen

    Ingen är träningspeppad alla dagar i veckan, inte ens vi träningsbloggare. Mitt bästa motivationstips när det känns trist är att tänka “15 minuter”. En kvarts joggingtur bort är ju ingenting. Att du sedan måste jogga hem igen förstår inte hjärnan, och jag kan garantera att du är nöjd med dina dubbla kvartar efteråt
  7. Träna en kvart

    Ett annat tips på temat en kvart är att köra cirkelträning enligt upplägget "amrap" (as many rounds as possible). Bestäm dig för 3-5 övningar och gör 10-15 repetitioner per övning. Gör dem om och om igen under 15 minuter utan att vila - as many rounds as possible!
  8. Hemmaträning

    Tips på övningar med egen kroppsvikt:, benböj eller benböjshopp, ryggresningar, armhävningar på marken eller mot en bänk, situps eller utfall eller utfallshopp. Apparna i tips nummer 2 ger dig fler förslag på övningar.
    Inspireras av fem träningsredskap för hemmapasset
  9. Gör det mesta av det minsta

    Jag har en favoritslinga i Halmstad på Galgberget. Den är bara tre kilometer lång men den innehåller många backar. Ibland bestämmer jag mig för att springa slingan ett varv, men att sprinta uppför tre gånger i varje backe. Jag passar på att göra det mesta av det minsta alltså!
  10. Köp träningskläder

    Om allt annat misslyckas; unna dig en ny träningströja eller nya träningstights! Träningsshopping är guilt free shopping enligt mig eftersom att det är för en god sak. Snygga träningskläder ger mig alltid mer motivation.

Köp reflexer och reflexväst på Intersport

På Intersport hittar du allt du behöver för en tryggare träning. Köp reflexer och reflexväst hos oss och gör din träning och löpning mer säker.

 

Andra 'Träning' inlägg