Daniel Tynell laddar för tätklungan i Vasaloppet
Vintersport

Daniel Tynell laddar för tätklungan i Vasaloppet

Den som tror att Vasaloppet för eliten bara handlar om stakning har helt fel.

11 augusti 2014

Styrka, teknik och stakning för att vinna Vasaloppet

Den som tror att Vasaloppet för eliten bara handlar om stakning har helt fel. För en plats på pallen krävs en grym styrka och ett ständigt slipande på tekniken. Det här vet Daniel Tynell som vunnit tre gånger. Här berättar han om hur längdskidåkningen har förändrats genom tiden och om hur han laddar inför Vasaloppet 2015. Läs även Daniels 3 tips för ett lyckat Vasalopp längre ner. 

Tränar 30 timmar i veckan

Daniel Tynell tar en kopp kaffe i köket hemma i Borlänge efter ett par timmar på rullskidor. Det är en vanlig dag på jobbet för mannen som aldrig slutar tänka på första söndagen i mars, datumet för Vasaloppet. Skidåkning är en naturlig del i hans vardag och det kan bli över 30 timmar på längdskidor en tuff vecka.

– Men det är inte den som tränar flest timmar som vinner. Det är den som bäst hittar balansen mellan träning och återhämtning och andra pusselbitar. Det är inte lätt när man är inne i sin bubbla och bara vill köra och köra. Det handlar om att bromsa sig själv, ha is i magen, lyssna på sin kropp och våga ta råd från andra.

Skapa förutsättningarma - Så hittar du rätt utrustning till Vasaloppet.

Ett träningsprogram men ingen träningsdagbok

Idag är det vanligt, även för vardagsmotionärer, att ha en gedigen träningsutrustning och en väl planerad träningsplan så det kanske kommer som en chock att den flerfaldige Vasaloppsvinnaren inte ens har någon träningsdagbok. Nu när hösten kommer blir det främst löpning, rullskidor och cykling. Får han tid över klämmer han in ett pass motocross.

– Det är ruskigt roligt och väldigt allsidig träning. När man kör tränar man hela kroppen.

Träna styrka och teknik

Vill man få en bra bild av vad som har hänt inom längdskidåkningen de senaste åren kan man jämföra bilder på dagens toppåkare och Sven-Åke Lundbäck som vann Vasaloppet 1981. Om man nu för tiden ska orka staka från start till mål så krävs en helt annan muskelstyrka i överkroppen.

– Vi har helt enkelt blivit tyngre, i dag tränar många fler styrketräning på gym. Dagens skidåkare är därför mycket sämre löpare än dåtidens skidåkare.

Stark av rullskidåkning och skidåkning

Tidigare säsonger har Daniel också tränat styrka på gym, men när han i våras funderade på hur han skulle finjustera träningen bestämde han sig för att ”kapa onödiga muskler” och bara bygga styrka genom rullskidåkning och skidåkning.

Teknik på längdskidor

Längdskidåkning handlar inte bara om styrka utan också om teknik. Även här går utvecklingen framåt och ska man hänga med i tätgruppen måste man ständigt slipa på den.

- Det håller jag på med just nu. Det handlar om små detaljer, om själva isättningen av staven, om tajming och om tiondels- och hundradels sekunder. Det gäller att komma upp högt med överkroppen, falla framåt och få rätt isättning. Det kan man alltid bli bättre på.

Näringsrik vanlig mat

På kostsidan har det också hänt mycket sedan 80-talet. Besöker man en sovsal kvällen före ett långlopp kan man lätt få känslan av att det är ett träningsläger för astronauter där alla får sin näring genom färgglada påsar fyllda med pulver.

– Jag börjar alltid dagen med havregrynsgröt. Jag håller inte på med så mycket specialkost utan försöker istället få i mig bra, vanlig och näringsrik kost. Under loppet är det dock sportdryck som gäller.

Springer, cyklar och åker skidor

Förutom Vasaloppet har Daniel siktet inställt på Långloppscupen som tycks bli större och större, både när det gäller intresset från media och antalet motionärer som åker.
– Det är otroligt kul med motionsvågen vi upplever nu. Jag ser fler och fler som springer, cyklar och åker skidor. Det är fantastiskt, inte minst ur ett hälsoperspektiv.

Tre tips för Vasaloppet - Daniel Tynell

  1. Staka på
    Vasaloppet handlar mycket om stakning. Träna mycket stakning, både på rullskidor och skidor.
  2. Träna smart
    Många motionärer når bättre resultat när de varierar intensiteten i sin träning. Det gäller att varva hårda och korta pass med långa och lågintensiva.
  3. Träna långsiktigt
    Det är ingen höjdare att börja träna en månad före loppet. Tänk långsiktigt, både för resultatets och din hälsas skull.

Daniel Tynell

Ålder: 38 år.
Bor: Borlänge.
Yrke: Skidåkare och egen 
företagare.
Antal Vasalopp: 13, med tre 
segrar och flera pallplatser.
Foto: Vasaloppet

Andra 'Vintersport' inlägg