Från nybörjare till topp-100 i Vasaloppet
Vintersport

Från nybörjare till topp-100 i Vasaloppet

Från töntsport till den största kryddan i träningsvardagen. När Karl Zeitz upptäckte Vasaloppet i 30-årsåldern blev inget mer sig likt.

28 januari 2016

Tips för att lyckas med Vasaloppet

Från töntsport till den största kryddan i träningsvardagen. När Karl Zeitz upptäckte Vasaloppet i 30-årsåldern blev inget mer sig likt.

– Efter det första loppet var det som om en härlig drog planterades i kroppen, säger han.

Missa inte Karls tips längst ner i reportaget.

9 mil längdskidor

Långt, vidrigt och jobbigt. Men också utmanande och häftigt. När Karl Zeitz beskriver sin första dejt med fäders spår väljer han styrkeorden med omsorg. Sedan dess, 2004, har han varit fast i Vasaloppets grepp och för livet på längdskidor.

– Redan efter mitt första lopp var drogen planterad i kroppen, säger han.

Han hade passerat 30-årsstrecket och arbetade med försäljning av sportartiklar till butiker när han bestämde sig för att stärka sin egen trovärdighet.

– Och det bästa sättet var att börja åka skidor. Men just då visste jag inte riktigt vad jag gav mig in på.

Längdåkning visade sig snabbt innehålla en ingrediens som andra sporter han testat på saknat: uthållighetsdelen.

– Att kunna åka nio mil så fort som möjligt och pressa sig själv var något helt nytt. Jag drevs av den utmaningen.

Inför Vasaloppet

Inför sin Vasaloppsdebut tränade han sten­hårt för att komma väl rustad inför den klassiska första söndagen i mars.

 – Jag fortsatte att springa mycket, precis som förut, men framför allt åkte jag rullskidor. Jag insåg att jag var tvungen att samla många mil. Det spelar ingen roll att du kan springa snabbt och långt, du måste nöta de muskler som stakningen innebär, säger Karl Zeitz.

I början, medger han, var det lite besvärligt att få till tekniken och att åka energisnålt.

– Jag kunde åka hyfsat fort men brände ut mig ganska snabbt. Nacken, baksida axlar, ryggen och triceps tog slut.

Med tiden hittade Karl Zeitz ett tränings­recept som passade just honom. Det visade sig inte minst i 2004 års Vasalopp, då han skidade i mål på fem timmar, 58 minuter och sju sekunder.

Elva år senare konstaterar han att tiden egentligen är oväsentlig, att det snarare är placeringar som betyder något.

Läs också: Så hittar du rätt utrustning till Vasaloppet.

Plats 98 i Vasaloppet

Och den idag 43-årige försäljningschefen på Amer Sports är knappast någon duvunge i Vasaloppet. Hans bästa tid: 4:31. Hans bästa placering? 98:e plats!

– Resultatet i Vasaloppet är ett slags kvitto på att man har tränat. Sedan håller jag på för att det är kul och för att det håller mig i form. Man har alltid nytta av att vara vältränad.

Numera kör han dubbla pass på semest­rar och helger i sin strävan att slå sitt personbästa i Vasaloppet. Tre-fyra timmar om dagen handlar det om allt från distanspass på rullskidor och löpning till ren stakning, styrketräning och tuffa intervallpass.

– När väl vintern kommer försöker jag börja tävla i slutet av december. Tävlingar är den bästa träningen. Det går inte att komma till Vasan som första tävling, det gäller att få in tävlingsrutinen.

Vad innebär den rutinen?

– Man måste ha koll på logistiken, veta hur och när man ska dricka och äta under ett lopp, hur man taktiskt ska lägga upp loppet… Man är alltid lite nervös och ju mer man tävlar, desto mindre nervös blir man.

Inspireras mer till Vasaloppet! Läs mer om Vasaloppskontrollerna - Den klassiska skidtävlingens sju viktiga platser.

Ingen skidåkning i tonåren

Kan du bli bitter över att du upptäckte skidåkningen i 30-årsåldern istället för under barndomen eller tonåren?

– Den frågan får jag varje vecka av mina kompisar. De brukar säga: ”fatta hur bra du hade varit om du hade börjat tidigare”.

Vad brukar du svara?

– Innan jag fyllde 30 år tyckte jag att längdåkning var en töntsport. Då gillade jag alpint och mountainbike. Hade jag börjat tidigare hade jag kanske inte fastnat för Vasaloppet.

Räknar du med en ny rekordplacering i mars?

– Jag siktar i alla fall på det. Jag har alltid varit otroligt tävlingsinriktad och det är en utmaning att prestera ännu bättre för varje år. 

Fakta om Karl Zeitz

Namn: Karl Zeitz

Ålder: 43 år.

Bor i: Åre.

Yrke: Försäljningschef på Amer Sports med fokus på Salomon/ Atomic XC.

Främsta meriter på längdskidor: 98:a i Vasaloppet, 4:a i Kortvasan, 79:a i König Ludwig Lauf.

Träningsmängd: Cirka 500 timmar om året.

Huvudmål inför den kommande  säsongen: Att matcha sitt personbästa (98:e plats) i Vasaloppet.

Karls 5 tips

1. Sätt upp ett mål, exempelvis att ställa upp i Vasaloppet.

2. Ha ett delmål på vägen, förslagsvis mindre seedningsgrundande lopp i Sverige.

3. Börja träna med andra  personer. Annars är det lätt att fastna i samma hjulspår, så kallad ”gubbträning” (samma träningsdagar, samma distans, samma puls). Träna med både sämre och bättre träningskompisar.

4. Lyssna på kroppen och våga vila. Tvingar man sig ut trots att man är sliten blir man bara förkyld.

5. Unna dig små belöningar längs med resan. Man får ha en svaghet i livet så länge det inte är droger, alkohol eller tobak. Ät lite glass en fredagskväll. Det är otroligt viktigt att belöna sig själv.


Andra 'Vintersport' inlägg