Hitta en bra placering i Vasaloppets start
Vintersport

Hitta en bra placering i Vasaloppets start

Var siktar du på att befinna dig under starten den första söndagen i mars? Siktar du på elitledet med smak på topp 100, nöjer du dig med led 10 och hoppas kunna ta dig i mål – eller tänker d...

16 februari 2016

Starten i Vasaloppet, så hittar du rätt placering

Var siktar du på att befinna dig under starten den första söndagen i mars? Kanske står du på längdskidor i Vasaloppets stora startklunga? Siktar du på elitledet med smak på topp 100, nöjer du dig med led 10 och hoppas kunna ta dig i mål – eller tänker du dig vara någonstans i den stora klicken mittemellan?
Här tipsar vi om hur du kan göra för att få en bättre plats i den stora startklungan.

Vasaloppets seedning

Med seedning skapar Vasaloppet bättre rytm och säkerhet i fäders spår, så att deltagare ska få åka med likasinnade utifrån varje persons egen kapacitet. Om du vill flytta dig framåt i startleden måste du delta i ett seedningslopp. Med hjälp av en seedningstabell kan du sedan se vilket startled din prestation räcker till.

– Vasaloppet gör cirka 90 seedningstabeller varje år; 60 svenska och 30 utländska lopp. I Sverige är Skinnarloppet i Malung och Orsa Grönklitt Ski Marathon de största loppen, berättar Johanna Larsson, seedningsansvarig på Vasaloppet.

Läs den tidigare Vasaloppsvinnarens tips för loppet i artikeln Daniel Tynell laddar för tätklungan i Vasaloppet.

Seedningslopp innan start

Vasaloppsorganisationen rekommenderar att man åkt ett seedningslopp inför sin start, både för att komma väl förberedd och att det blir ett bättre flöde i spåret om man har rätt åkare på rätt plats.

– Vi har en seedningskommitté som träffas varje måndagkväll under januari och februari. Då går man igenom resultatlistorna från helgens olika lopp. När vi gör tabellerna utgår vi främst från vilka åkare som placerat sig högst upp på listan. Vi tar även hänsyn till loppets längd, höjdskillnad och om det varit extrema spår eller väderförhållanden under loppet.

Skapar en bild av starleden

De använder ingen formel, utan går helt enkelt igenom resultatlistan och jämför åkarna med förra årets Vasaloppsresultat. På så sätt får de fram en bild över var de olika startleden bör vara.

– Ju fler som åkt det senaste Vasaloppet, desto mer rätt­visande blir tabellen, säger Johanna Larsson.

Hon konstaterar att ett seedningslopp ”kan vara otroligt viktigt för en del åkare”.

– De lägger ner väldigt mycket tid och energi på dessa lopp, så vi känner ett stort ansvar att se till att seedningen blir så bra som möjligt. Vi brukar säga att det är den bästa träningen inför ett längre lopp. 

Lär av de bästa för att kapa placering

Hur går en elitlångloppsåkare tillväga för att kapa placeringar? Vi bad Rikard Grip, herrarnas förbundskapten i skidlandslaget, att berätta de bästa tipsen från eliten.

  1. Sätt upp ett mål innan träningsåret börjar, vanligtvis i april eller i maj. Gör en analys, utifrån uppsatt mål, av vad du själv har att utveckla för att uppfylla dina mål.
  2. Planering är A och O om du ska få till ett bra genomförande under hela resan fram till loppet. Visualisering, att se bilder av loppet framför sig så att man får motivation till träningen, är vanligt.
  3. När det är någon vecka kvar så går det inte längre att ta igen den träning som inte är gjord. Däremot kan du skapa en positiv tanke och en känsla av att du känner dig redo för utmaningen – och du bör också börja fundera kring vilket typ av lopp du vill göra. Det gäller att du kan se bilder framför dig så att du är förberedd på de situationer som kan dyka upp.
  4. Under loppet är det dels viktigt att inte tvekar inför din uppsatta plan – och även att följa den så gott det bara går. Har du tankar på att köra stenhårt från ett ställe (”här kan jag rycka eller åka ifrån”) så gäller det att våga hålla linjen om du känner dig hyfsat fräsch. Det är väldigt individuellt hur man lägger upp loppet, beroende på vilka styrkor man har.
  5. Alla elitåkare lägger stor vikt vid återhämtning och påfyllning av energi. Ungefär var femte kilometer fyller elitåkarna på med dryck. Det är ofta jobbigare att ligga längst fram i klungan än att ligga bakom någon åkare, och då kan det behövas mer energi.
  6. Elitåkaren är noggrann med att spara energi tills det verkligen gäller, så att man inte ligger och småbränner energi som man behöver mot slutet av loppet. Ibland kan det vara bättre att ligga etta, tvåa eller trea än sjua – det handlar om vilket före det är under det aktuella loppet. Så det är viktigt att du placerar dig smart i klungan; här kan du spara en hel del energi om du gör rätt!

Innan du ger dig ut rekomenderar vi att du har rätt utrustning. På Intersport har vi den mesta utrustning du kan tänka dig och vi har även kunskapen om vad du behöver.

Foto: Vasaloppet 

Andra 'Vintersport' inlägg