Intersport lär sig allt om alpint
Vintersport

Intersport lär sig allt om alpint

Det är viktigt att veta vad man pratar om. Därför utbildar Intersport sina medarbetare året om - både i teori och praktik. Nyligen var närmare 80 butiksmedarbetare på plats i Lindvallen för...

5 januari 2017

Alpinutbildning på Intersport

Det är viktigt att veta vad man pratar om. Därför utbildar Intersport sina medarbetare året om - både i teori och praktik. Nyligen var drygt 80 butiksmedarbetare på plats i Lindvallen för att lära sig allt som är värt att veta om alpin skidåkning. 

Stories tog ett snack med Henrick Gustavsson, projektledare för Intersport Academy, som var med i Lindvallen i Sälenfjällen.

Varför är de så viktigt för Intersport att utbilda säljarna?
-  Det är viktigt av flera orsaker. Dels är det givetvis viktigt att vi som sportkedja har välutbildade medarbetare när det kommer till produktkunskap för att kunna ge våra kunder bästa möjliga service. Men det är minst lika viktigt att vi som företag har samsyn kring vårt uppdrag; att leverera service i världsklass. Då blir ju även upplevelsen att ha åkt på alla skidor, testat alla goggles och haft på sig alla jackor i backen jätteviktigt. Jag märker att mina kollegor ute i landet känner en större trygghet och mer inspiration att verkligen vilja hjälpa kunden till det perfekta köpet efter en sån här utbildning. – Det är viktigt med kunskap om produkterna för att kunna rekommendera och hjälpa kunderna att välja rätt. Vi tror också att säljarens egna upplevelse av produkterna är A & O för att ännu bättre förstå och kunna hjälpa kunden till en så bra sportupplevelse som möjligt. Utöver upplevelse och produktkunskap vill vi även förmedla tips och praktiska råd runt produkterna.  

Så hur gick det då för er alla som var med i Lindvallen? 
- Vi hade extremt roligt och det blev väldigt lyckade dagar. Vi hade tre hela skiddagar med olika förutsättningar varje dag. Allt från vindstilla och solsken till tjugo sekundmeter och snöyra. Helt perfekt! Jag måste säga att vi känner oss väldigt stolta när vi ser med vilken passion våra medarbetare tar sig an utmaningen att lära sig mer om allt från all mountain-skidor till boot fitting. Vi var ungefär 90 personer och engagemanget var väldigt högt. Pisterna var välpreparerade varje dag och med tanke på väderomväxlingarna fick vi testa skidorna i tre olika förhållanden på tre dagar. Våra leverantrer gjorde ett mycket bra jobb med att inspirera och guida våra säljare i sortimentet. Dessutom hann vi att, på djupet, prata kundmöte och vår inställning och attityd till vårt uppdrag.  

Vad händer nu på utbildningssidan, fortsätter ni med Intersport Academy? 
- Absolut! Det är jätteviktigt för oss att utbilda våra medarbetare året om. Om ett par veckor startar vi upp vårt senaste tillskott i Academy-familjen: Textile Camp. Då ska vi ut på en kursgård i småländska skogen för att gå på djupet när det gäller allt från att verkligen bli bäst på att sälja rätt jacka till rätt kund till att diskutera och lära oss mer om dun och andra material i våra kläder. Med andra ord, fokus på både service och det långsiktiga perspektivet.

Intersports kunder ska kunna lita på att de får den allra mest professionella kunskapen och servicen man kan tänka sig. Därför utbildas butikspersonalen året runt, och nyligen var ett stort gäng i Lindvallen för att lära sig allt som är värt att veta om alpin skidåkning.

Vad händer här nästs på utbildningssidan på Intersport?

 – Vi håller just nu på med att planera våra Running Camps, där över 300 säljare får möjligheten att provspringa hela vårt sortiment av löparskor samtidigt som de också får matnyttiga tips och idéer kopplade till både löpträning och kundbemötande. Dessutom ligger vi i startgroparna för vår första Bike Academy någonsin.

Andra 'Vintersport' inlägg