Ladda inför skidsäsongen med löpning - Sara Lindborg tipsar!
Vintersport

Ladda inför skidsäsongen med löpning - Sara Lindborg tipsar!

Med ett flertal OS, VM och världscupstarter i bagaget har Falutjejen Sara Lindborg full koll på hur man laddar inför en vinter på längdskidor. Nästa mål är VM i Falun och inför det varvar ho...

4 september 2014

Med ett flertal OS, VM och världscupstarter i bagaget har Falutjejen Sara Lindborg full koll på hur man laddar inför en vinter på längdskidor. Nästa mål är VM i Falun och inför det varvar hon pass på rullskidor med löpträning, gärna i tävlingsformat. På lördag är det dags för Tjejmilen och såhär känner hon inför det…

Kul med Tjejmilen!
Ja, det känns jätteroligt! Det är faktiskt första gången jag springer just Tjejmilen så jag ser fram emot det väldigt mycket. Stora tävlingsarrangemang är alltid härliga och det är häftigt att både elit och motionärer springer samma lopp. Mitt personliga rekord för en mil är 36.38 minuter men nu har jag haft en skada i knät så målet är att springa på under 38 minuter.

Hur ofta löptränar du?
Vanligtvis brukar det bli mellan tre och fyra pass i veckan under barmarkssäsongen, men den här sommaren har det blivit lite färre pass med tanke på skadan. Det är lite tråkigt men de senaste två veckorna har jag i alla fall kunnat springa ordentligt.

Har du saknat det?
Ja, absolut! Jag tycker väldigt mycket om att springa. Det som är härligt med just löpning är att man kan uppleva naturen samtidigt. Jag springer helst i skogen eller i fjällen och då och då försöker jag få in någon löpartävling.

Varför är just löpning ett bra komplement för er längdskidåkare?
Det är ett väldigt effektivt inslag i träningen och ett bra sätt att öva upp sin kondition på, både de långa och lugna passen som får benen och hjärtat att jobba och de korta passen som får upp pulsen.

Vilket är ditt bästa löparminne?
Det allra härligaste är att springa i fjällen som sagt, att komma upp i den öppna och härliga miljön är ren njutning. Jag och min sambo sprang i Jämtlandstriangeln förra vintern. Jag körde 47 km och det var det längsta jag någonsin klarat av så det är ett speciellt minne. Jag var väldigt nöjd efteråt.

Har du några härliga förberedelsetips för motionärer som är sugna på längd till vintern?
Sätt igång! Det är bra att börja träna redan nu. Löpträning är det allra bästa och det är ju dessutom en enkel träningsform som man kan utöva nästan överallt. För längdskidåkningens skull är det bra att springa i kuperad terräng då det är likt längd-terrängen. När man springer på den typen av underlag får man in lite mer styrka i passet också. Utöver löpning kan det vara bra att komplettera med styrketräning för bål och armar.

Nästa stora grej är VM i Falun. Hur känns det?
Det är någonting jag har drömt om väldigt länge och det känns extra speciellt eftersom att jag är född och uppvuxen där. Under barmarkssäsongen lägger man grunden för tävlingssäsongen så nu gäller det att träna enligt schemat och kämpa på.

Saras fem bästa löpartips:

  1. Träna kontinuerligt, gärna tre gånger i veckan eller mer beroende på ambitionsnivå.
  2. Krångla inte till det, man kan springa nästan överallt.
  3. Variera dina löprundor mellan distans och intervaller.
  4. Anmäl dig till ett lopp och gör det gärna tillsammans med några kompisar så blir det en rolig grej.
  5. Hitta ett par skor som passar din fot och den typ av löpning du vill träna.


Foto: Bildbyrån

Andra 'Vintersport' inlägg