Stinas tuffa sommarträning inför säsongen på längdskidor
Vintersport

Stinas tuffa sommarträning inför säsongen på längdskidor

Om sommarens uppladdning för längdskidåkningsssäsongen

Sommarträning för vintern på längdskidor

Stina Nilsson från Malung slog igenom med buller och bång i skid-VM Falun, där hon åkte hem hela tre silvermedaljer. Skidvärlden har definitivt ögonen på henne nu och en del pratar redan om att hon kan bli större än Charlotte Kalla.

All uppmärksamhet som följt skulle säkert kunna skapa en hel del stress och press för många elitidrottare, men Stina Nilsson är en riktigt cool typ, visar det sig. Stories träffade Stina Nilsson och pratade motivation, inspiration och om vikten av natur.

Snö och skidåkning kan kännas långt borta så här i sommartid men för somliga är det ständigt aktuellt. Just nu lägger hon grunden inför kommande säsong där bland annat ett VM i finska Lathis stundar.

Löpning är så himla kul

Stina Nilsson är utan tvekan en morgonmänniska. När Stories träffar henne en förmiddag i värmländska Torsby har hon redan hunnit köra ett tre timmar långt löppass på Gräsberget.

- Jag har fått löparhybris! Jag njuter verkligen av att få springa i naturen! Tre timmar kanske är lite väl mycket just nu men det är bara det att jag tycker att det är så kul att jag inte kan sluta när jag väl börjar. Så, så här i uppstarten kanske jag har kickat igång lite väl hårt, haha.

Vill göra en riktigt bra sommarträning

Hon avslutade säsongen i mitten av april med tre individuella världscupsegrar i ryggen. En väldigt bra säsong sammanfattar hon själv ödmjukt. Hennes tidigare framgångar bådar såklart gott inför kommande säsong men några specifika mål inför VM-året vill hon inte uttala sig om ännu. 

- Självklart vill jag åka väldigt snabbt i Lathis, det vore superkul men jag försöker att inte tänka på det alltför mycket just nu. När det väl är dags att tända gnistan, då vill jag ha den så färsk som möjligt. Mitt största mål just nu är att göra en riktigt bra sommarträning, hålla fokus och inte skena iväg så att jag tränar för hårt. Jag vill lägga upp träningen på ett bra sätt.  

Tränar 12 pass i veckan

Efter en kortare semester på Kreta drog Stina igång barmarksträningen i början av maj. Sommarträningen delar hon upp i perioder om två tuffare träningsveckor och en lite lugnare. Men oavsett om det är en hårdare eller lugnare vecka så blir det många, många träningstimmar. Förra säsongen landade hon på cirka 800 totalt och då var inte styrkepassen inräknade.

- När träningen flyter på bra så brukar det bli ungefär 12 pass/vecka under de mer högintensiva veckorna. Då är det ganska långa löppass på runt tre timmar som gäller och så blir det en hel del rullskidor. Planen är att försöka variera träningen ännu mer i år och även köra korta, väldigt intensiva pass för att höja maxfarten.

Tränar mer på sommaren än vintern

Toppformen vill Stina Nilsson inte släppa fram förrän i november men även om det är många månader kvar till dess finns det ingen plats för vila.

- Vi tränar mycket mer på somrarna än vad vi gör på vintern egentligen, men på något sätt så tycker jag ändå att det är på sommaren som det är som mest avslappnat. Förr har jag alltid velat vara i toppform även den här tiden på året men det ska jag försöka hålla tillbaka lite nu och inte släppa fram det förrän i november. Då kan jag hålla hela säsongen istället, säger hon. 

Press och stress påverkar mig knappt

All uppmärksamhet som följt skulle säkert kunna skapa en hel del stress och press för många elitidrottare, men Stina Nilsson är en riktigt cool typ, visar det sig. 

Efter succén i VM i Falun riktas ju ögonen i väldigt stor utsträckning mot dig. Hur påverkar det dig?

– Jag har alltid levt under press, men den kommer från mig själv. Jag påverkas knappt av den yttre stressen, den som kommer från andra och som har att göra med mina prestationer, däremot är jag sträng mot mig själv.  Det är viljan hos mig själv att bli bättre som utvecklar mig, andras förväntningar utvecklar mig däremot inte alls, det är inte så jag funkar, det måste komma inifrån mig själv.

Jag älskar att springa i fjällen

Hur ser dina mål ut inför den kommande säsongen?

– Jag vill utvecklas ännu mer på många sätt, bland annat vill jag åka mer distans och inte bara sprint, det är ett mål som är viktigt.

 Vad inspirerar dig mest?

– Jag tror jag främst inspirera av olika miljöer som jag vistas i. Jag älskar att springa i fjällen till exempel, det är viktigt för mig. Otroligt vackert, och speciellt för mig. Sedan är ju förstås alperna fantastiska, men man kan hitta fina saker som inspirerar väldigt mycket i det lilla och nära, jag har nog ganska lätt för att njuta av omgivningar, som en liten elljusslinga i Torsby till exempel.

Hitta träningsmotivation

Att hålla sig på elitnivå inom längdskidor är ju annars ingen barnlek. Hur finner du motivation till all den hårda träningen?

– Jag har alltid haft det inom mig, känslan av att jag vill vinna över mina äldre syskon i vad vi än tävlar i. Jag tävlar verkligen i allt jag gör, det är en livsstil tror jag.  Och motivation behövs, man lägger ju väldigt många timmar varje dag, klart man hinner tänka över varför man gör det här ordentligt…

Så varför gör du det?

– Det här är vad jag verkligen vill, det är en fors jag följer, jag vill bara vara en naturkraft!

Andra 'Vintersport' inlägg