Rullskidor inför längdsäsongen
Vintersport

Rullskidor inför längdsäsongen

Marika Sundin åker rullskidor inför längdsäsongen

Tränar på rullskidor inför säsongen

Rullskidsporten växer och Sverige har många duktiga åkare. På damsidan kan ingen stoppa Moras stolthet Marika Sundin. Tidigare i år vann hon SM med otroliga marginaler. Hon är grym på snö, men helt oslagbar på rullskidor.

Stark på rullskidor

Marika Sundin gjorde ett tidigt ryck och avståndet från motståndarna växte och växte för varje kilometer när SM på rullskidor avgjordes i Borås i juli. Marika passerade mållinjen som nummer ett och det dröjde närmare en och en halv minut innan loppets tvåa, Linn Sömskär, gick i mål.
- Jag vet att jag är stark på rullskidor, men jag trodde inte att jag skulle vinna så här tydligt. Det var ju ett bra startfält med duktiga åkare, säger Marika Sundin.

Rullskidor är en växande sport

Tävling på rullskidor är inget nytt, men sporten växer och SM har aldrig varit större än årets tävling i Borås. För de flesta är rullskidor en träningsform, men fler och fler satsar helhjärtat på sporten. Marika Sundin är först och främst längdskidåkare och ser rullskidåkningen som en bra och rolig träningsform.
- Rullskidor är bästa barmarksträningen och under tävlingarna kommer du upp i väldigt hög puls. När jag körde SM låg jag väldigt nära min maxpuls.
Marika tävlar för IFK Mora och har i vinter som mål att etablera sig i landslaget, köra världscuptävlingar och förhoppningsvis delta under VM i Falun.

Vad skiljer rullskidor från längdskidor?

- På längdskidor kommer du undan med lite sämre teknik, men inte med sämre fysik. På rullskidor kommer du undan med något sämre fysik, men inte med sämre teknik. Så skulle man nog kunna beskriva skillnaden.

Rullskidor, stavar och hjälm

På ett par tävlingsrullskidor kan man nå en väldigt hög hastighet. Under guldloppet i Borås avverkade Marika 15 kilometer på mindre än 30 minuter. Den typen av skidor är inte att rekommendera till nybörjare.  Det krävs inga tävlingsrullskidor för att ställa upp som motionär i ett rullskidlopp. Vanliga rullskidor med så kallade ”tvåor” som hjul fungerar utmärkt. Lägg till ett par bra stavar med koromantspets, glasögon och en hjälm så är det bara att köra.

Bra träningstips från Marika

  1. Träna överkroppen - Vill du förbättra dig lite snabbare så ska du lägga in mer styrketräning för överkroppen.
  2. Slappna av - 
Försök att åka avslappnat. Spänner du dig får du inget flyt.
  3. Nöt på med tekniken - Kör mycket. Det krävs många mil för att nöta in tekniken.

Marika Sundin

Ålder: 22 år.
Klubb: IFK Mora.
Utvalda resultat: sjunde plats i sprintvärldscupen på längdskidor, svensk mästare i rullskidor, världscupseger i rullskidor. Hon är också med i Team 2015 som är Svenska Skidförbundets utvecklingslag.
Fotograf: Johan Ericson, Svenska Skidförbundet

Andra 'Vintersport' inlägg