Bli en bättre löpare - med Nils Spetz

Nils jobbar som produktexpert på NIKE och är själv en passionerad löpare. Med magisterexamen inom idrottsvetenskap och bagkrund som elitlöpare (31:26 på 10km) kommer här information om vad du ska tänka på med tränings-/löparskor och tips för att bli en bättre löpare.

Därför ska du ha både en träningssko och en löparsko!

Vi ser mängder av människor som köper en löparsko av ren vana och använder till all typ av träning. Men egentligen kanske de bara springer som uppvärmning ett fåtal gånger i månaden, de spenderar mestadels av tiden på gymmet nämligen. De borde faktiskt tänkt precis tvärtom, köpt en stabil och bra gymträningssko ämnad för den träning de faktiskt utför mestadels.

En löparsko är nämligen byggd för ett linjärt rörelsemönster, du rör dig framåt i upprepande rörelser steg efter steg. En löparsko behöver därför ha funktioner såsom en lätt och andningsbar ovandel, bra dämpning under foten och bra hållbarhet. Gymträning däremot består inte utav linjära rörelser utan sker i alla möjliga riktningar. Du hoppar, lyfter, trampar, klättrar och flyttar dig i sidled. Alla träningsskor från NIKE har därför utformats för att klara precis alla dessa rörelser.

Ju tyngre du lyfter och ju mer du pressar dig själv på passen desto mindre vill du att foten rör sig runt om i skorna du har på dig. När du till exempel ska göra en tung benböj vill du fokusera på att träna gluteusmuskulaturen, bålen och benen. Inte de små musklerna i fötterna bara för du inte står tillräckligt stabilt på marken. Det finns dessutom allt från stabilare skor (till exempel NIKE Metcon) för den som kör mycket med fria vikter och mer flexibla skor (till exempel NIKE FREE TR) för dig som går på pass såsom Zumba eller Bodypump. NIKEs gymträningsskor låter dig fokusera till fullo på den träning du faktiskt är där för att utföra!

För dig som springer mer kontinuerligt eller uppskattar löpning är dock en löparsko det absolut bästa valet. Du får en bättre följsamhet, anpassad dämpning och en lättare känsla under dina löpturer. Att välja löparsko är inte alltid lätt, men fundera över vilket syfte du har med löpträningen och vilken typ av känsla du uppskattar under foten när du springer. NIKE erbjuder flera olika löparskor, vissa med mer respons och snabbare känsla och vissa med en mer energiåtergivande och studsig upplevelse. För att ge dig lite inspiration till löpträningen har vi satt ihop tre snabba tips du kan använda när du springer!

 

Bli en bättre löpare med dessa tre tips!

Tips 1: Spring stegringslopp! Avsluta din klassiska löprunda med ett gäng snabba sprinter. Du kommer att öka din snabbhet genom detta!

Tips 2: Kör korta sprinter i motbacke. Genom att använda dig utav backe, kommer du lättare upp i steget och förbättrar ditt löpsteg.

Tips 3: Spring lugnt och länge. Variation i din löpträning är viktigt, alla pass behöver inte gå fort. Genom att sänka farten men hålla på längre så kommer du förbättra din uthållighet!