Spring med Intersport

5 snabba tips för att hitta rätt löparskor

1. Skons livslängd
Du kan räkna med att ett par löparskor håller för cirka 100 mils löpning. Därefter börjar materialet och dämpningen att mattas av och ger inte längre samma effekt. Tänk också på att en löparsko som används i vardagen slits mycket fortare än om den bara används till löpning.

2. Passform
Tänk på att inte köpa en för liten sko, en löparsko ska sitta bekvämt redan från start. Du ska ha cirka en centimeter kvar fram i tån.

3. Antal skor
Springer du mer än 3 gånger i veckan, olika distanser och på olika underlag kan det vara klokt att ha fler än ett par skor. Då håller skorna längre, du får en bättre löpupplevelse samtidigt som du varierar belastningen på dina fötter. Springer du på asfalt rekommenderar vi en väldämpad sko anpassad till ditt löpsteg. En trailsko om du springer i terrängen och en lättviktssko om du vill höja tempot.

4. Stabilitet
Vilken stabilitet du behöver beror på flera aspekter, till exempel din erfarenhet och din rörlighet och styrka i fotleden. En erfaren löpare har oftast starkare fötter medan en nybörjare kan vara i behov av mer stabilitet och stöd.

5. Ta hjälp
Våra experter i butik hjälper dig att hitta rätt sko för just din fot och ditt löpsteg genom en enkel löpanalys helt kostnadsfritt. Med vår Testa på riktigt-garanti får du därefter provspringa skorna i 30 dagar och testa ut ett par nya om de inte motsvarar dina förväntningar.


Vill du komma igång med din löpning?

Muskler och kondition svarar snabbt på löpträning men ligament och muskelfästen behöver längre tid på sig för att anpassa sig för att minska risken för skador. Vi ger dig här 5 snabba tips för att skonsamt kickstarta din löpning:

1. En grundregel när man startar upp sin löpning är att inte springa två dagar i rad. Det är bra att ha en vilodag.
2. Det är bättre att springa tre kortare löprundor per vecka än ett långt pass.
3. Räkna inte kilometer, tänk istället total tid i rörelse.
4. Växla mellan att gå och springa. Ju mer van du blir desto längre blir perioderna med löpning.
5. Börja och avsluta löprundan med att gå några minuter, en bra uppvärmning och nedvarvning.