Hammarby - klubben med jämställdhetsarbete i fotbollssveriges framkant
Fotboll

Hammarby - klubben med jämställdhetsarbete i fotbollssveriges framkant

Ett snack med den grönvita organisationen med stort fokus på det som borde vara en självklarhet gällande idrott oavsett nivå; jämställdhet.

Den grönvita organisationen med stort fokus på jämställdhet

Förväntningarna på Hammarbys damlag är stora inför årets säsong – när laget äntligen är tillbaka i OBOS Damallsvenskan efter två års frånvaro. Mycket jobb ligger bakom, både från spelarna och från den grönvita organisationen med stort fokus på det som borde vara en självklarhet gällande idrott oavsett nivå; jämställdhet.

Vi har träffat Joakim Ståhl och Ida Skog Mbarka från Hammarby för att prata jämställdhetsarbete, satsningarna på unga spelare i flickakademin, publiktrycket, det unika sortimentet av merchandise samt ambassadörskapet i FN-kampanjen HeForShe.

”Ett bristande engagemang i damfotbollen bör ses som ett misslyckande”

Hammarby ligger i framkant när det kommer till de likvärdiga satsningarna på dam- och herrfotboll, samtidigt är det inget de gärna står på barrikaderna och ropar om. För Stockholmsklubben från Södermalm ses det som en självklarhet, som en av de viktigaste grundstenarna som genomsyrar hela föreningen och dess värdegrund.

Joakim beskriver vikten av att se lagen som en enhet som kompletterar varandra och gör varandra bättre och att många klubbar i Sverige är för dåliga på att aktivt skapa jämlika förutsättningar mellan dam- och herrlagen.

-Ett bristande engagemang i damfotbollen bör ses som ett misslyckande. Har ett lag i herrallsvenskan inte ett damlag på hög nivå kommer det få negativa konsekvenser både på lång och kort sikt. På samma sätt kommer ett damlag på elitnivå som inte har ett motsvarande lag för herrar mest troligt inte ha samma potential. Det må låta klyschigt med det är helheten som gör det, säger Joakim Ståhl, merchansvarig på Hammarby Fotboll.

Flickakademin

En av många anledningar till de stora framgångarna är Hammarbys satsningar på flickakademin. Ett koncept för att ge yngre spelare förutsättningar att ta en plats i föreningens damlag, men först när de har gått igenom hela akademin, understryker Ida Skog Mbarka (chefstränare i flickakademin) och betonar vikten av långsiktighet.

-Det viktigt att vi formar vår utbildningsmiljö så att spelarna har tid att växa och utveckla de färdigheter som behövs för att nå sin fulla potential men även för att ta sig till vårt damlag med de höga krav som ställs där. I flickakademin lägger vi bland annat stort fokus på rätt utbildning och en individuell utvecklingsplan samt att hålla spelarna skadefria för långsiktig fotbollsutövning, ge dem förutsättningarna att kombinera fotbollen med skolan och integrera vår verksamhet med damlaget och spelarna på högre nivå, säger Ida.

Svenskt rekord i support

De senaste åren, när inte pandemin ställt till det för publikantalet, har trycket på de grönvita läktarna på hemma på Hammarby IP fullständigt exploderat och supportrarna har verkligen gått ihop och skapat en riktig karnevalsstämning, beskriver ”Jocke”.

-Hammarby som klubb har haft bäst publiksnitt i Sverige flera år i rad och vi har den största supporterbasen i Norden, säger han.

Inför 2021 har Hammarbys damlag slagit svenskt rekord i sålda säsongskort med över 1000 sålda kort. Det stora stödet från supportrarna syns även på merchförsäljningen och den i Sverige unika kollektionen anpassad för kvinnor.

-Vi har steg för steg börjat se en allt större efterfrågan på vårt merchsortiment för kvinnor. Vi har via Craft tagit fram en linje med bland annat träningstights, linne och sport-bh:s utöver det mer traditionella supportersortimentet, säger Ståhl.

Ett positivt kretslopp som gynnar både dam- och herrfotboll

Att det inom Hammarby finns ett så stort intresse för både dam- och herrfotbollen har gett ringar på vattnet.

-Vi skapar en trygg plattform för spelarna vilket ger förutsättningarna för dem att utvecklas och skapa bra spel. Det i sin tur leder till större intresse för damfotbollen, ger mer publik samt mer sålda souvenirer vilket i nästa steg leder till intäkter till klubben som vidare kan återinvesteras i verksamheten. Ett positivt kretslopp helt enkelt som gynnar både dam- och herrfotbollen i klubben, säger Joakim.

-Vi är stolta att vara partner till Hammarby Fotboll och att vara en del av deras arbete med jämställdhet på flera plan. Att alla ges likvärdiga förutsättningar att idrotta ligger helt i linje med vår värdegrund, säger Lars Larsson, Head Of Team på Intersport.

Stolt ambassadör för HeForShe

Hammarby är stolt ambassadör för UN Womens jämställdhetsfrämjande kampanj HeForShe som initierades av FN 2014. En global insats som syftar till att involvera män och pojkar för att uppnå jämställdhet. Hammarby blev 2015 en av världens första fotbollsföreningar att skriva på för HeForShe och aktivt arbeta utifrån kampanjens värdegrund.

-Vi kämpar stenhårt för att ge tjejerna i Hammarby likvärdiga förutsättningar som killarna. UN Women såg mycket positivt på vårt arbete och i dag jobbar vi tätt med HeForShe som en av våra hörnstenar i verksamheten, säger Joakim.

Intersport - med hjärtat i föreningslivet

Intersport är synonymt med den svenska idrottsrörelsen och föreningslivet. Vi är Sveriges största föreningsverksamhet och samarbetar med över 1300 föreningar och idrottsklubbar med cirka 400 000 aktiva barn och ungdomar - från norr till söder, elit och på gräsrotsnivå och inom flertalet olika sporter.

På allt du handlar på Intersport ger vi tillbaka 3% till föreningslivet så att klubbarna runt om i Sverige kan ge barn och unga möjligheter att drömma stort. Samtidigt får du, precis som vanligt, tillbaka din bonus om 2–6%. Så ju mer du handlar, desto mer bonus får du OCH din förening. Snacka om win-win-win!

Foto: Henric Wauge

Andra 'Fotboll' inlägg