Spring med Intersport

5 snabba tips för att bli en bättre löpare

 

För att bli bättre på löpning är det smart att du varierar dina vanliga löprundor och träna lite annat mellan varven.

Vi har tagit hjälp av Johan Olsson, fd elit längdskidåkare och Hoka ambassadör. Här är Johans fem tips på hur du kan bli en bättre löpare.

1. Snabbdistans

Spring 1–2 tempopass/vecka i den farten du har tänkt dig att du ska springa i tex ett lopp. I den farten tränar du upp din tekniska förmåga väldigt bra och du lär dig springa effektivt och energisnålt.

2. Backsprint

Lägg till backsprinter på ditt träningsschema, speciellt om du har tänkt springa kuperade terränglopp. Backsprinter är en styrkeövning och inte en konditionsövning. Kör 20 steg upp för en backa, 5 gånger. Viktigt att tänka på är att du har en backe med hårt underlag och bra grepp så att du verkligen får fast fötterna och kan använda benen och sätesmuskelaturen.

3. Intervaller

Ha kontinuitet i dina intervaller och se till att blanda olika typer av intervaller. Korta intervaller som är under 4 minuter, långa intervaller som är under 4 minuter och backintervaller. Har vi en hög syreupptagningsförmåga så kommer det bli lättare att hålla en angiven fart när du springer dina rundor.

4. Rörlighet och stretch

Rörlighet och stretching är en viktig del för att undvika att dra på sig skador när man börjar springa mer kontinuerligt. Därför kan det vara bra att satsa på ganska få övningar som man kan göra varje gång istället för att det blir för krångligt. Johan väljer själv två övningar där han stretchar höftböjaren och sätesmuskelaturen. Det är muskler man använder väldigt mycket när man springer. De blir lätt stela och det påverkar löpningen på lång sikt.

5. Löpstyrka

Kontinuitet i löpstyrka är en viktig faktor för att bli en bättre löpare. Johans förslag är att börja varje pass med några övningar, tex utfallssteg på en bänk eller plankan.

 Vad väljer du att komplettera din vanliga löpträning med?

Behöver du vägledning eller produkter är du alltid välkommen in till några av våra Intersport-butiker eller intersport.se

5 snabba tips för att hitta motivationen

Visst kan det ibland vara svårt att komma igång med löpningen efter ett längre uppehåll eller hitta motivationen för vissa rundor. Vi ger dig fem snabba motivationstips för att börja springa och sen fortsätta.

1. Ett tydligt VARFÖR.
Hitta ditt syfte med löpningen som också blir din morot att plocka fram när motivationen tryter.

2. Variation
Ett bra sätt att inte tröttna på löpningen är att variera olika typer av löpning. Olika rundor, olika tempo, underlag och miljö.

3. Sätt ribban lågt
Känslan att lyckas med något är bra för motivationen att fortsätta. Sätt ribban på en nivå du vet du klarar, var nöjd med det och öka distansen allt eftersom. Kanske kan en runstreak -1,6 km varje dag- vara en bra kickstart och ett smart sätt att få in en vana. Sätt upp flera små målsättningar istället för ett stort mål. Kanske öka en kilometer per månad och klara milen efter sommaren. Mycket smartare än att försöka springa milen direkt.

4. Plan för veckan
Gör upp en plan för veckans löpning. Boka in en dag du springer med en kompis eller hem från jobbet. En träningskompis gör det svårare att dra sig ur och med väskan packad och klar skippar du undanflykterna att springa hem. Hitta det som får din träning att bli av.

5. Annan träning
Kombinera löpningen med annan träning som gör dig starkare i löpspåret. När du succesivt blir bättre är det lättare att hålla motivationen uppe och det blir roligare när du ger dig ut.

Alexandra Pizzionis bonustips är att nya löparkläder och skor kan ge extra motivation och energi. Tex Adidas Ultraboost 21.

Nu är det bara att börja, tänk inte så mycket – ge dig bara ut. Och du! Vi hjälper dig. Med allt från löparkläder, pulsklocka och roliga tillbehör till rätt löparskor för din fot och ditt löpsteg genom en kostnadsfri löpanalys.


5 snabba tips för att hitta rätt löparskor

1. Skons livslängd
Du kan räkna med att ett par löparskor håller för cirka 100 mils löpning. Därefter börjar materialet och dämpningen att mattas av och ger inte längre samma effekt. Tänk också på att en löparsko som används i vardagen slits mycket fortare än om den bara används till löpning.

2. Passform
Tänk på att inte köpa en för liten sko, en löparsko ska sitta bekvämt redan från start. Du ska ha cirka en centimeter kvar fram i tån.

3. Antal skor
Springer du mer än 3 gånger i veckan, olika distanser och på olika underlag kan det vara klokt att ha fler än ett par skor. Då håller skorna längre, du får en bättre löpupplevelse samtidigt som du varierar belastningen på dina fötter. Springer du på asfalt rekommenderar vi en väldämpad sko anpassad till ditt löpsteg. En trailsko om du springer i terrängen och en lättviktssko om du vill höja tempot.

4. Stabilitet
Vilken stabilitet du behöver beror på flera aspekter, till exempel din erfarenhet och din rörlighet och styrka i fotleden. En erfaren löpare har oftast starkare fötter medan en nybörjare kan vara i behov av mer stabilitet och stöd.

5. Ta hjälp
Våra experter i butik hjälper dig att hitta rätt sko för just din fot och ditt löpsteg genom en enkel löpanalys helt kostnadsfritt. Med vår Testa på riktigt-garanti får du därefter provspringa skorna i 30 dagar och testa ut ett par nya om de inte motsvarar dina förväntningar.


Vill du komma igång med din löpning?

Muskler och kondition svarar snabbt på löpträning men ligament och muskelfästen behöver längre tid på sig för att anpassa sig för att minska risken för skador. Vi ger dig här 5 snabba tips för att skonsamt kickstarta din löpning:

1. En grundregel när man startar upp sin löpning är att inte springa två dagar i rad. Det är bra att ha en vilodag.
2. Det är bättre att springa tre kortare löprundor per vecka än ett långt pass.
3. Räkna inte kilometer, tänk istället total tid i rörelse.
4. Växla mellan att gå och springa. Ju mer van du blir desto längre blir perioderna med löpning.
5. Börja och avsluta löprundan med att gå några minuter, en bra uppvärmning och nedvarvning.