Cykellampa och reflex för cykel
Cykelguider

Cykellampa och reflex för cykel

Självklart får man cyklar i mörker, så länge man har rätt cykellampor och reflexer.

CYKLA I MÖRKER

Att cykla i under vinterhalvåret innebär såväl mörker som oberäkneligt väder och underlag. I den här guiden går vi igenom allt du behöver veta för att säkert, och med komfort, ta dig igenom vintern på cykel. Vi redogör för vad som gäller när det kommer till lampor och reflexer på cykeln, hur du gör cykeln redo med tips på service och rengöring och hur du bör tänka när det gäller cykelkläder och smarta tillbehör.

KRAV PÅ CYKELLAMPOR

Som cyklist syns du dåligt när det är mörkt, så det är viktigt att inte slarva med lampor och reflexer. Både för din och andras skull i trafiken. Det finns faktiskt vissa krav som du måste rätta dig efter när du cyklar i mörkret. Det här gäller enligt lag för krav på reflexer och cykellampor:

  • Lampa fram som visar ett fast vitt eller gult ljus med sådan ljusstyrka att du kan cykla i mörkret på ett tryggt sätt. Man brukar säga att lampan tydligt ska kunna ses på ett avstånd på 300 meter.
  • Baklampa som visar rött ljus som tydligt kan ses på ett avstånd på 300 meter. Baklampan får vara blinkande.
  • Godkända reflexer (E- eller T-märkta). Reflexen fram ska vara vit och reflexen bak ska vara röd. Sidoreflexerna ska vara orangegula eller vita.
  • En tillkopplad cykelkärra ska ha en röd reflex bakåt eller en baklykta som kan visa rött ljus bakåt om reflex saknas.

Belysning och reflexer krävs bara när du cyklar i mörker, alltså inte om cykeln leds av gående eller om det är ljust ute.

MER UTRUSTNING FÖR CYKLING PÅ VINTERN

Det kan vara frestande att ställa in cykeln i garaget när mörkret faller och temperaturen sjunker ner mot nollan. Numera tränar allt fler svenskar cykling året runt, och det är inga problem så länge man har koll på sin utrustning.

  • Lampor: Det är krav på att utrusta cykeln med lampor när du cyklar i mörkret. Lampa fram med ett fast ljust ljus och en röd lampa bak. Tänk också på batterier till cykellamporna,
  • Reflexer: På cykeln ska det finnas vit reflex fram, röd reflex bak och gula reflexer på cykelns sidor. Tänk även på att kitta upp dig själv med mycket reflexer och reflekterande detaljer, gärna på kroppsdelar som är i rörelse under cykelturen. Läs mer om att cykla i mörker här.
  • Heltäckande stänkskärmar : För den som vill slippa att bli allt för lerig, smutsig och blöt från vinterns alla härliga underlag är ett par heltäckande stänkskärmar en väldigt god idé.
  • Cykelglasögon: För att slipa tårfyllda ögon från den kalla luften och vinande vinden är ett par cykelglasögon bra. Att de dessutom skyddar dina ögon från grus som kan kastas upp från vägen eller insekter och grenar gör glasögonen till en extra förstärkning för din säkerhet. 
  • Sadelskydd: Om du fryser om rumpan är ett sadelskydd eller vadderade cykelbyxor en rekommendation.

DUBBDÄCK TILL CYKELN

Blöta, isiga och hala vägbanor kan vara läskiga och faktiskt farliga att cykla på, för bättre grepp på vägen och kortare bromssträcka är vinterdäck bra. Har du dubbdäck är det när den första frosten kommer du ska sätta på dem, men precis som för vinterdäck på bilen rekommenderas du att vara ute i god tid och gärna ett litet tag innan det blir nollgradigt och risk för den första halkan.

Varför du inte ska använda de vanliga däcken under vintern är främst på grund av det gummi de är gjorda av. Gummit på vinterdäcken är mjukare vilket gör att de inte blir stela lika snabbt när det är kallt ute. Är det endast torrare snö på cykelvägen är ofta de vanliga däcken tillräckliga, då gärna med mönster och inte allt för smala.

CYKELDÄCK MED ELLER UTAN DUBBAR

Om du ska välja vinterdäck till cykeln med dubbar eller utan dubbar är upp till underlaget. På vägar utan is fungerar dubbfria vinterdäck. För säkerhets skull är det alltid bättre att investera i dubbdäck, du vet aldrig när en plötslig isfläck dyker upp. Dock behöver du inte samma dubbdäck på alla underlag, i stan eller på landsväg räcker det med cirka 100 dubbar per däck, för den som vill ut i skog och mark på ojämn terräng rekommenderas däck med 300 dubbar.

  • Att inte ha fullt tryck i däcken är ett smart tips. De ska givetvis vara välpumpade men att minska något på trycket kan ge lite bättre grepp.
  • Om du bara vill investera i ett vinterdäck är det framdäcket du ska satsa på, där är det viktigast att du har ordentligt grepp. Bäst är dock att ha två dubbdäck.
  • På gator eller vägar med dubbdäcksförbud inkluderas inte cyklar.

SÅ GÖR DU CYKELN REDO

Glöm inte att hålla koll på cykeln så den säkert mår bra och är redo att möta asfalten trots vinter och mörker.

  • Rengör cykelns alla delar med trasa och ljummet vatten
  • Smörj kedjan med cykelkedjeolja. En smutsig och rostig kedja slits fortare och riskerar att gå av.
  • Dra åt alla muttrar, skruvar, vevarmar, ekrar och pedaler.
  • Kolla att kedjan är lagom spänd (den ska inte gå att dra mer än 1 cm upp eller ner).
  • Se efter att däcken har tillräckligt med luft i sig.
  • Se efter att reflexerna är hela och rena.
  • Kolla att cykellamporna är rena och fungerar, samt att du har lamporna som krävs enligt lag.

Vill du inte vill serva din cykel själv inför en säsongen är du alltid välkommen till någon av våra cykelbutiker för att få hjälp med cykelservicen där. 

CYKELKLÄDER VID REGN OCH KYLA

Om du vill fortsätta cykla ute under vintermånaderna är det viktigt att ha rätt kläder. Här spelar det ingen roll om du är proffs eller nybörjare, alla har samma funderingar kring att hitta rätt balansgång. Testa dig fram och utgå från vad som är bekvämt och tillräckligt för dig.

Vid kyla är det viktigast att tänka på de kroppsdelar som har kontakt med cykeln: händer, rumpa och fötter. Vid regn är det viktigaste att ha vattentäta plagg men som samtidigt har god andningsfunktion för att släppa ut överflödig värme som uppkommer när du aktiverar dig.

LAGER PÅ LAGER

Klä dig efter med lager på lager principen för en flexibel och komfortabel stund i cykelsadeln. Välj ett fukttransporterande första lager, ett värmande andra och ett skyddande tredje lager för så bra och bekväm cykeltur som möjligt. Här kan du läsa mer om lager på lager principen som i det stora hela är det samma på cykelrundan som på en löprunda eller tur i skogen. 

REFLEXVÄST FÖR CYKLISTER

För säkerhets skulle rekommenderas även reflexväst under cykelturen, med en reflexväst syns du bra. Dock ger den inte maximal trygghet då en reflexväst inte ger den som kör bil någon vägledning i vilken riktning du cyklar. Därav tipset ovan om reflekterande detaljer där du är i rörelse.

Det finns idag även väldigt många andra typer av klädesplagg med reflex eller reflekterande detaljer. Till exempel vantar, jackor och andra accessoarer och tillbehör - här kan du få mer inspiration för att hålla dig synlig och säker.

Forskning visar att den som kör bil och möter dig i trafiken har lättast att förutse ditt rörelsemönster och färdväg om reflexerna är i rörelse. Med reflexer på till exempel fötterna eller anklarna rör de på sig i takt med att du cyklar.

KLÄ DIG INTE FÖR VARMT

Att tänka på är som sagt att klä dig efter lager på lager principen och att inte klä dig för varmt. Hellre frysa lite i början för att undvika att bli allt för varm en bit in i rundan. Målet är att hålla dig så pass varm att du inte fryser men samtidigt inte svettas allt för mycket av värme. Har du ett barn med dig i cykelstolen är det dock viktigt att hen har bra med kläder på sig, då hen inte aktiverar sig alls nästan kommer hen inte få upp temperaturen i samma utsträckning som du.

  • Handskar vintercykling: Hitta bra och funktionella plagg för händerna, de är väldigt utsatta och tar emot mycket vind och kyla. Cykelhandskar har ofta bra och slitstark grepp men ofta ventilerande på ovansidan. Se till att leta efter ett par med fodrad ovansida och som är vind- och vattentäta för att minimera risken för stela kalla fingrar eller blöta händer som snabbt blir kalla.
  • Mössa under cykelhjälmen: tänk inte ens tanken att skippa cykelhjälmen bara för att det är för kallt och knöligt med en mössa under. Visst blir fartvinden riktigt kall och en tunn mössa under cykelhjälmen är att föredra. För att få plats med mössan kan du ofta justera hjälmen baktill och kan då göra den något större beroende på hur tjock mössa du väljer. Köp gärna en mössa i funktionsmaterial med god andningsfunktion då du ofta får upp värmen från huvudet under tiden du cyklar.
  • Cykelskor på vintern: Även fötterna är utsatta under cykelturen. Se till att hålla värmen och bekvämligheten med ett par grövre, varmare, vind- och vattentäta vintercykelskor. Du kan även välja att använda skoöverdrag eller ett par extra strumpor beroende på temperatur, väder och cykelaktivitet.

INTERSPORT - HANDLA ONLINE ELLER I DIN CYKELAFFÄR

Cykling är verkligen inte längre en sommaraktivitet om nu någon trodde det. En knapp femtedel av befolkningen cykelpendlar till jobb eller skolan även under vinterhalvåret, och hela 11 procent av befolkningen cykelpendlar dagligen under samma period, enligt en Sifo-undersökning. På Intersport har vi ett stort utbud med det mesta du behöver för att cykla i mörkret och att fortsätta cykla på vintern. Gå loss online eller besök någon av våra butiker för att få mer råd och hjälp att hitta rätt. Se också till att göra en cykelservicen då och då, här får du mer information om hur du kan serva din cykel hemma själv eller om du hellre tar dig till någon av våra cykelbutiker för att serva cykeln där.

 

Andra 'Cykelguider' inlägg