Tvätta löparskor rätt så håller de längre
Löparguider

Tvätta löparskor rätt så håller de längre

För att dina löpskor ska hålla i längden är det viktigt att du tar hand om dom. Såhär vårdar du dina skor på bästa sätt.

8 mars 2020

Rengöra löparskor

För att dina löpskor ska hålla i längden är det viktigt att du tar hand om dom. Oavsett hur ofta du springer tappar skorna sina goda egenskaper om de är allt för smutsiga. Vi ger dig här ett ägn bra tips för att vårda dina skor på bästa sätt.

Tvätta löparskor

För att dina löparskor ska hålla så länge som möjligt är det bra att göra rent dem regelbundet. Så här rengör du dina löparskor bäst. 

  • Börja med att ta bort utanpåliggande smuts och smuts som fastnat i sulan, det brukar du kunna göra med handen eller en borste.
  • Ta ut sulan när du ska gå på med vatten på skon. Beroende på material kan de tvättas i maskin eller för hand om anvisningarna säger det.
  • Torka de delar som tål vatten, t.ex. sulan och partier i läder eller liknande material med en borste (t.ex. skoborste, diskborste eller tandborste) med ljummet vatten.
  • För de mer kännsliga delarna, t.ex. ovandelen i tyg, används en ljummen fuktig svamp eller trasa med lite tvål på. 
  • Sitter fläckarna riktigt ordentligt kan du låta tvätt- eller diskmedel verka ett par minuter innan du varsamt torkar med en fuktig trasa.

Löparskor i tvättmaskin?

Tvätta aldrig dina löparskor i tvättmaskin. Ta istället ur innersulan och borsta skorna med till exempel nagelborste, tvål och ljummet vatten. Innersulan kan du skölja av i ljummet tvålvatten.

Torka löparskorna med tidningspapper

Det är viktigt att låta skorna torka efter löprundan. Om du springer mycket kan det vara bra att ha två par löparskor att variera med. Då har du alltid ett par skor som är torra och redo för en löptur. Du ska inte torka dina löparskor i torkskåp eller på ett element, använd tidningspapper. Lägg ordentligt med tidningspapper i tåboxen som du sedan byter ut tills skon har torkat. Det tar omkring tolv timmar för skon att torka ordentligt, är du i behov av skor innan de har torkat är rekommendationen att ha ett par andra skor att alternera mellan.

Doftpåsar till skor

För att hålla skorna fräscha mellan löprundorna är även doftpåsar som absorberar fukt och bidrar till bättre doft ett smart tips. Lägg en Smellwell-påse i varje sko och märk skillnaden på en betydligt mer färsch sko. 

Rena skosnören

Ett par rena skosnören gör mycket för helheten på skorna. Vita skosnören håller sig inte vita särskillt länge, särskillt inte om du springer i skog och natur eller om det är blött väder. Du kan tvätta dina skosnören i maskin, eller skaffa nya för en billig peng. Du kan även pigga upp ett par diskreta skor med färgglada snören eller varför inte skosnören i reflex för extra synlighet?


 

Hur ofta ska man byta löparskona?

Ett par löparskor har en begränsad livslängd. Ofta utgår man från att en mängdträningssko håller i omkring 100–150 mil. Klart är det inte möjligt att räkna varje runda exakt men det är en bra utgångspunkt och grundregel. För en löpare som springer några gånger i veckan innebär det att man bör byta sko ungefär en gång om året, för den som springer mer sällan kan de användas cirka två år.  Anledningen är att stöddämpningen på löparskon försämras vilket kan resultera i skador som följd. 

Testa om skorna behöver bytas ut

Greppa löparskon vid tå och häl, vrid åt motsatt håll. Här ska skon inte helt ge med sig utan ett visst motstånd ska finnas. Det är bra att göra detta när skon är ny, då vet du hur den kändes då och det blir en tydlig skillnad när motståndet successivt veknar. 

Det är också bra att ta en titt under dina skor, på sulan. Då dämpningen slits snabbare än sulan vet du att det är dags att byta när sulan börjar se sliten ut. Visst slitage undertill är naturligt men en sned eller allt för uttunnad sula är definitivt et tecken på att nya löparskor bör köpas. 

Fördelar med löpträning

Springer du i rätt skor? Läs om vad du bör tänka på när du köper löparskor för att hitta ett par som passar din fot, ditt löpsteg och underlaget du springer på. Det finns så många fördelar med att löpträna. Att du lever längre, håller dig friskare och sover bättre är bara tre av dem, läs 10 anledningar att löpträna här. 

Andra 'Löparguider' inlägg