Det här är Intersport

Intersport, ett av Sveriges mest kända varumärken, bildades 1968 och har 50 års erfarenhet av att vara närmast fotbollsplanen, hockeyrinken och löparbanan. I Sverige har Intersport ett brett butiksnät med runt 150 butiker och oerhört duktiga medarbetare som brinner för sport och träning. Vår vision är att svenskarna ska bli det mest aktiva folket i världen och vår mission är att inspirera fler till ett aktivt liv.



2013 omsatte de svenska Intersport-butikerna 4,1 miljarder kronor inklusive moms. Intersport Sverige AB ingår i IIC - Intersport International Corporation, vilket är världens största sportkedja med fler än 5 500 butiker i 44 länder. Intersport finns förutom i Europa, inklusive Ryssland, även i Kanada och Förenade Arabemiraten. Under 2013 omsatte Intersport cirka 10,6 miljarder euro globalt.

Idén till Intersport föddes 1968. En inköpsgruppering, "Sport-tian" i Stockholm, kallade sportfackhandlare till ett möte för att diskutera hur man skulle klara konkurrensen från varuhusen som vid den tiden öppnades på flera håll. Resultatet blev Sportsam Ekonomisk Förening. 1974 bildades bolaget Intersport Sverige AB.