Vilka löparskor passar mig?
Löparguider

Vilka löparskor passar mig?

Med rätt löpskor blir det både skönare, roligare och mer långsiktigt att springa!

9 september 2020

Vilka löparskor ska jag välja?

Löparskor är fundamentet i din löpning. Med rätt skor reducerar du skaderisken och optimerar resultatet av din löpning. Har du däremot ett par skor som inte stämmer överens med dig och dina fötter kan du snabbt få känningar i både fötter, ben, knän, rygg och höfter. Vid köp av nya löparskor är det mycket att tänka på och hålla koll på. Hur din fot ser ut, hur ditt löpsteg ser ut men även vilket underlag du förväntas springa mest på. Med rätt löpskor blir det både skönare, roligare och mer långsiktigt att springa!

Storlek på löparskor

När du provar dina löparskor är det viktigt att du provar båda skorna då många har olika höger- och vänsterfot. En löparsko ska sitta bekvämt redan från början, det är inte en sko du går in. Tänk på att inte välja en för liten sko, ofta får du gå upp en skostorlek i jämförelse med andra skor - du ska ha cirka en cm kvar fram i tån. Detta för att dina fötter svullnar när du springer och tårna glider något framåt i löpsteget. Skor tänjs aldrig ut på längden, om de töjs ut något görs detta endast på bredden.

Omväxling och längre hållbarhet med flera skor

Det är kul med omväxling under löprundan. Springer du mer än tre ggr/vecka, olika distanser eller på olika underlag är det klokt att ha mer än ett par löpskor. Då håller skorna längre, du får en bättre löpkänsla och minskar skaderisken. Till exempel ett par mängdsträningsskor för längre rundor och ett par lättviktsskos om du vill höja tempot och springa intervaller eller snabbare pass.

Du kan även varva skor beroende på underlag. Springer du på asfalt rekommenderas en neutral eller stabil löparsko, beroende på ditt löpsteg, med god dämpning och en trailsko om du springer i terrängen. Här kan du läsa mer om löparskor efter underlag

Vikt

Vid köp av löparskor online och i butik är ofta vikten en faktor man förväntas ta hänsyn till. Generellt är dagens löparskor vänligt lätta öven om det kan skilja en hel del på de olika modellerna. För den professionella löparen kan detta göra mycket i slutändan medan det för motionären ofta har mindre betydelse. Den tyngre skon är ofta mer dämpad och passar bra för till exempel asfaltslöpning och längre distanser medan en lättviktssko är mer anpassad för intervaller eller snabba rundor.

Även din kroppsvikt och erfarenhet spelar in vid val av löparskor. Där den tyngre löparen eller den med mindre erfarenhet ofta får en bättre löpkänsla av ett par stabilare löparskor med mer dämpning medan den lättare löparen eller den med mer erfarenhet kan uppskatta en lättare sko med något mindre dämpning.

Stabilitet efter löpsteg och fotisättning

Vilken stabilitet du behöver beror på flera aspekter, till exempel din erfarenhet, rörlighet och styrka i fotleden. En erfaren löpare har ofta starkare fotleder medan en nybörjare ofta behöver hjälp att stabilisera med stöd från skon. Frågan kring att välja skor efter löpsteg är omdiskuterat och det är även vara en god ide att träna upp fotens muskler och rörlighet i kombination med löpteknik för att hitta ditt naturliga löpsteget.

Överpronation, neutralt löpsteg och supination

När det kommer till att välja skor efter löpsteg och fotisättning är det vanligt att utgå från hur fotsulan möter marken under löpningen, ofta sätts foten i med utsidan av hälen för att sedan rulla framåt mot trampdynan och fotsulan. Hur hålfoten rör sig i denna rörelse varierar och delas ofta in i tre löpsteg; neutralt löpsteg, överpronation och supination.

Pronation

För den som överpronerar viker sig foten inåt under löpsteget från häl till framfot, hålfoten är ofta plattare än den med ett neutralt löpsteg och orkar inte riktigt hålla upp kroppsvikten. För att avlasta trycket på hålfoten och fotlederna upplever löparen som överpronerar ofta högre komfort med en stabil löpsko som ger stöd för att inte falla inåt i rörelsen. Är du en van löpare och överpronerar har du ofta inte samma behov av stabilitet som en mer oerfaren löpare.

Neutral

För de löpare som har ett neutralt löpsteg faller foten inte in över hålfoten när den rullande rörelsen mellan häl och framfot sker. I ett neutralt löpsteg orkar hålfoten och fotlederna ofta hålla uppe kroppsvikten och inget ytterligare stöd från skon är generellt nödvändigt. För den med ett neutralt löpsteg kommer en sko med mycket stabilitet mest troligt kännas otymplig och kan ge skador i längden.

Supination

De två löpstegen ovan är de två vanligaste med 40% (överpronerande löpsteg) respektive 50% (neutralt löpsteg). De kvarstående cirka 10% av befolkningen underpronerar, har ett löpsteg med supination. Det innebär att ovan beskrivna rullning från häl till framfot nästan uteslutande sker på utsidan av foten. Oftast beror detta på att hålfoten är stel och saknar flexibilitet. Ofta upplevs en väldämpad och vridstyv sko bäst för den som underpronerar.

Hur vet jag vilket löpsteg jag har?

Hur din fot rör sig är naturligt och inget farligt, men för en skönare löpkänsla och stöd på rätt ställe är det bra att hålla koll på hur dina fötter ser ut. För att veta vilket löpsteg du har är det enklaste sättet att komma in till någon av våra butiker, vi hjälper med rådgivning genom en enkel och helt kostnadsfri löpanalys.

Ett annat smart tips är att kolla på dina gamla löpskor för att se hur de slitits; Är skornas undersida slitna på insidorna överpronerar du mest troligt medan du antagligen har ett neutralt löpsteg om skorna är jämnt slitna över hela undersidan.

Några saker att tänka på…

  • Olika människors fötter ser olika ut och även om du har ett neutralt löpsteg kan till exempel viss pronation, alltså att foten viker sig något inåt mot hålfoten, förekomma.
  • Tänk också på att foten förändras över tid, en gång överpronation behöver inte betyda att det alltid kommer vara så.
  • Med löparstrumpor minskar du risken för skoskav och får dessutom en behagligare upplevelse du strumpor anpassade för löpning är gjorda i funktionsmaterial som håller fötterna svala och torra. Här kan du läsa mer om att springa i kompressionsstrumpor.
  • Med individuellt anpassade sulor får du stör mer exakt efter din fot. Hos oss kan du gjuta dina egna sulor eller köpa ett par anpassade sulor.
  • Med vår Testa på riktigt-garanti får du provspringa skorna i 30 dagar efter en löpanalys och testa ut ett par nya om de inte motsvarar dina förväntningar. 

Andra 'Löparguider' inlägg