Bli bättre på padel
Racketsportguider

Bli bättre på padel

Bästa träningen, utrustningen och grejerna att hålla koll på för att utvecklas inom sporten.

11 oktober 2020

Utvecklas inom padel

Bästa träningen, utrustningen och grejerna att hålla koll på för att utvecklas inom sporten. Vi har med hjälp av adidas, en av våra padelexperter, fått de bästa tipsen för att bli bättre på padel

Hur ska man tänka vid bollträff, utvecklingen från att ”bara träffa bollen”? 

Träffa bollen framför kroppen/(främre foten vid grundslag)  med tyngden på foten som är närmast bollen

Hur skruvar man bollen bäst i padel? 

Normalt sätter man spin på bollen för att ändra tempot på bollen till lägre hastighet. Viktigt att få med rörelseenergin från kroppen så att underarm och handled kan ha en kort och snabb träff på bollen. Träffen kan ge underskruv, överskruv, sidskruv eller en kombination av sidoskruv med någon av de andra. Padelracket ska träffa bollen mer på sidan än under eller ovansidan på bollen.

Fotarbetet – vad gör man ofta för fel där? 

För stora kliv och brett mellan fötterna strax innan bollträff. Många börja röra sig för sent så det måste röra sig väldigt fort så det blir svårt att hinna träffa bollen rent.

Vart siktar man bollen för att göra det som svårast för motståndaren? 

In mot hörnen på padelbanan.

Har du några tips för att läsa spel? 

Håll blicken på motståndarens rack för att se om det pekar upp eller åt någon sida vid bollträff. Om motståndaren har dålig balans förbered dig på att lägga nästa boll på samma spelare.

Om man vill nöta något inom padel, vad bör man lägga mest tid på? 

Försvarsspel från vägg, lära sig slå låga slag i olika tempon och riktning. Även att kunna lobba högt, snabbt över motståndarna, både med studs nära bakvägg och när servlinjen.

Hur utvecklar man bäst samarbetet vid dubbelspel i padel?

Snacka innan match under bollarna och utvärdera under matchen vart ni skadar motståndarna bäst. Snacka igenom vad motståndarna gör bra och som får er att ni missa, försök att undvika dessa situationer.

Vilken träning bör man komplettera sin padelträning med? 

Intervallpass i löpning och explosiv styrketräning. Muskelbyggande träning för bålen, axlar och korsrygg. 

Vad ska man tänka på när man köper padelracket för nästa nivå?

Tänk igenom dina spelstyrkor och svagheter. Har jag en ”bamse-smash” men har svårt och hålla in bollen i det låga spelet eller i volleyn så är det bättre att köpa ett rack som ger mer kontroll för det är missarna som leder till förlust i matcherna. Smashen kan användas ändå men vid mer avvägda tillfällen. Tvärtom om du hat svårt att avgöra bollarna med tryck, men har bra känsla i övriga spelet. Testa ett mer droppformat rack och testa fram hur styvt rack som går att använda utan att tappa känslan i övriga spelet.

Hur ska man tänka i padel gällande grepp på sitt racket? 

Här går skolorna lite isär. Har du börjat att byta grepp för olika slag i ditt spel är ett smalt grepp lättar att manövrera, håller du racket neutralt mestadels och har en känsla att racket kan vrida sig i handen vid volley och grundslag kan ett tjockare grepp hjälpa dig.

Vilken ytterligare utrustning behöver man ha?

Padelskorna är egentligen den viktigaste padelutrustningen, de hjälper mycket, och där är det är viktig att de är anpassade för det underlaget som spelas på.