12 tips för att börja springa
Löparguider

12 tips för att börja springa

Är du sugen på att börja springa? Här kommer bästa tipsen!

5 september 2021

Löpartips för nybörjaren som vill börja springa

Varje dag är en ny dag att ta tag i löpträningen, ta på med löparskorna, börja springa och För att få en riktigt bra motivationsboost får du här ett gäng tips som hjälper dig att komma i gång med löpningen!

1. Planera

Sätt dig ned på söndagskvällen och skriv in i kalendern när och vad du ska träna den kommande veckan. För att öka chansen att träningen blir av är det smart att även planera detaljerna runt omkring. Ska du träna på morgonen, lägg fram träningskläder kvällen innan. Ska du träna på eftermiddagen, ha ett mellanmål förberett så du har ork att träna. Är det möjligt att ta med löparkläderna till jobbet och springa på lunshrasten eller hem från jobbet? Planering är a och o.

2. Utgå från dig själv

Löpning behöver inte betyda blodsmak i munnen utan se din träning som värdefull egentid. En stund då du kan rensa huvudet, lyssna på musik eller bara uppleva naturen. Hur gillar du att springa? Tillsammans med andra eller själv? I skogen eller i stan? Med eller utan löparklocka? Med ett tydligt mål eller efter känsla? Eller gillar du variationen? Hitta ditt sätt så ökar chanserna till att du springer regelbundet. 

3. Progga är en smart start

Ett bra och underskattat sätt att komma igång med löpning är att varva promenad med jogging, progging. Många tycker att löpning inte är något för mig och att man får ont i benen, knän m.m. Om du istället går i cirka 1 minut och sen joggar i 1 minut, sen går igen och så vidare. Det är ett mycket  skonsammare sätt att träna än att köra igång med löpning på en gång. Efter ett tag kan du öka tiden som du joggar/springer. 

4. Sänk ribban

Om du tycker att det känns för tufft att ta dig ut till löpspåret deala med dig själv, ge löpningen 10 minuter, ofta har du sedan kommit in i "andra andningen" och det känns lättare. Förhandla fram 5 minuter i taget. Sätt upp realistiska delmål som du lättare når, har du för tuffa mål är risken stor att du ger upp. För dig som är nybörjare är det viktigt att successivt trappa upp träningen för en skadefri löpning så du behöver inte känna stress med att löpningen ska vara tuff. 

5. Gör det du kan för att undvika skador

Bra löparskor, uppvärmning och skonsam start. Tre enkla men smarta saker att ta till för att minska risken för skador i början av din löpkarriär. Läs mer om vilka löparskor som passar dig eller se mer information om hur en löpanalys på Intersport går till. 

6. Träningsprogram

Med ett träningsprogram kan du enklare visualisera vad du ska träna och det är också svårare att skippa ett pass. Ta hjälp av din pulsklocka, googla fram ett gratis träningspass utifrån din nivå och dina mål eller kontakta en löpcoach som planerar utifrån din erfarenhet, dina målsättningar och din vardag.

7. Var positiv och realistisk

Lika viktigt som att utmana sig själv är det att vara realistisk. Planera in ett bonuspass i veckan. Ibland är livet hektiskt och om du inte klarar alla träningspass du planerat kan du känna missnöje. Fokusera på det du gjort och inte på det du inte hunnit med.

8. Intervallträning

Bli inte rädd för ordet intervaller. Att variera löpningen med intervaller är ett bra tips på hur du förbättrar din kondition över tid och därmed upplever löpning lite lättare. Spring i snabbare tempo kortare sträckor i kombination med längre och lugnare. Många upplever även att det är enklare att motivera sig när man endast ska fram till lyktstolpen än om man har fem kilometer konstant löpning kvar. 

9. Transport eller ärenden

Det tar ett par veckor/månader innan löpningen känns som en naturlig del av ditt liv. Därför behöver du vara lite finurlig. Transportlöpning eller ärendelöpning är två sätt. Spring t ex hem från jobbet eller se till att ditt löppass har ett uppdrag/ärende. Slå två flugor i en smäll!

10. Klä dig rätt

Ett vanligt hinder eller misstag är löparkläderna. Bomull i träningsgarderoben går helt bort, med 100% bomull är du varm från start men blir svettig, tung och kall inom kort och du får inte alls förutsättningarna att njuta. Använd istället riktiga funktionsmaterial som håller dig torr och sval närmast kroppen. Är det kallt så ta på en vindjacka, mössa och vantar. Läs mer om kläder för vårens löprundor, för vinterlöpning eller höstens löpning beroende på årstid.

11. Eliminera undanflykterna

Ingen barnvakt? Låt barnen cykla medan du springer. Inte tid? Spring 10 minuter det snabbaste du orkar. Dåligt väder? Se till att du har löpkläder för alla temperaturer och väder. Lite hungrig? Se till att snabba bra mellanmål färdiga. Se till att inte onödiga undanlfykter stoppar din löpning. 

12. Löpgrupp eller boka en träningsdejt

Gå med i en löpgrupp eller boka en träningsdejt med en kompis. Det är inte bara kul, det gör det dessutom svårare att boka av det planerade löppasset. Med sällskap på löprundan kan du dessutom lära dig nytt under tiden och få draghjälp (eller dra själv!) när det känns trögt. 

Få fler tips i Spring med Intersport.

Din löpning börjar på Intersport

Är du på jakt efter nya skor, löparkläder eller andra tillbehör för löpning är du alltid välkommen till Intersport. Vår e-handel såväl som våra butiker är utrustade med allt du behöver i löpväg, välkommen! 

Andra 'Löparguider' inlägg