Cykelservice - 6 steg att göra själv
Cykelguider

Cykelservice - 6 steg att göra själv

Så enkelt är det att själv serva din cykel.

1 februari 2020

Cykelservice inför våren

Årets cykelsäsong drar nu igång på allvar. För att få bästa möjliga start på cykelsäsongen är det en bra idé att se över din cykel innan du ger dig ut. Om du inte vill serva din cykel själv är du varmt välkommen att lämna in den på någon av våra cykelbutiker som har ett stort utbud av cykelservice efter dina önskemål. 

Billigaste cykelservicen gör du själv

Det är nu alltså dags att vårrusta cykeln med små enkla knep för att göra den trafiksäker och problemfri inför en cykelsäsong. Att gå igenom cykeln är inte svårt och du kan göra det mesta själv, det tar inte lång tid och det kostar inte mycket. Vi guidar dig till en cykel som är redo för vårpremiär!

Serva cykel hemma - hur gör man?

  1. Tvätta cykeln
  2. Torka kedjan
  3. Underesök däcken
  4. Prova bromsarna
  5. Kolla lampor och reflexer
  6. Se över utrustningen

Cykeln ska tvättas

Smuts sliter på din cykel, så se till att cykeln är ren från smuts och eventuell rost. Använd ljummet vatten och en borste, exempelvis diskborste eller tandborste går bra. Se upp så att inte vatten letar sig in i cykelns lager, en vanlig vattenslang är därför bäst. Det funkar bra att använda diskmedel eller såpa även om det även finns bra specialtvättmedel att köpa, undvik dock fräna avfettningsmedel då de kan ta bort smörjet.

Kedjan ska torkas av

Torka av kedjan med trasa eller borste och smörja den därefter. En smutsig kedja sliter nämligen ner kuggarna. Ett bra tips är att göra detta dagen innan du ska använda cykeln så att oljan får sjunka in. Torka sedan av eventuellt överflöd av olja. Kolla även så att kedjan är lagom spänd, det ska inte gå att dra den mer än en cm upp eller ner.

Däcken ska undersökas

Cykeldäck är gjorda av gummi, som är en färskvara. Kolla därför över däcken, är de för torra eller spruckna blir det lätt punktering, är de nedslitna på mitten kan de bli halkiga. Men ser däcken bra ut är det bara att pumpa dem! Pumpa dem ganska så hårt för att minska risk för punktering och för att få ett bra flow när du cyklar.

Bromsar ska provas

Ta en liten provrunda med din cykel och testa om bromsarna tar lagom hårt. Vajrarna kan behöva spännas åt om bromsarna inte tar. Dem kan du skruva åt själv uppe vid styret. Kolla också så att klossar och belägg inte är slitna om du har fälg- eller skivbromsar. 

Reflexer och lysen ska fungera

Det är lag på att ha fungerande reflexer och lysen på cykeln för att vara synlig i trafiken. Det ska finnas reflexer på cykelhjulen, på det främre ska det vara vitt och på den bakre ska det vara rött. Detsamma gäller lampor: framljuset ska ha ett vitt fast sken och bak ska vara rött. Se till att batterierna fungerar.

Pakethållare, pedaler och växlar ska vara intakta

Se att pakethållare, stänkskärm och sadel sitter som de ska. Dra åt alla muttrar, skruvar, vevarmar, ekrar och pedaler, de kan behövas skruvas åt vid eventuellt glapp eller böjas till om de sitter snett. Även växlarna kan behövas se över!


 

Cykelhjälmen

Kolla också så att din, eller barnens, cykelhjälmar är redo för cykelsäsongen. I Sverige är det lag på cykelhjälm upp till 15 års ålder men även vuxna kan råka ut för allvarliga cykelolyckor - så på med hjälmen! Har du ingen hjälm kan du läsa mer om hur du väljer rätt cykelhjälm och köpa en ny cykelhjälm på Intersport. 

Cykelsrvice på Intersport

Oavsett om du behöver en nycykel eller vill ha hjälp med reparataion eller råd är du alltid välkommen in till våra cykelbutiker för cykelservice. Här finns erfarenheten och kunskapen att guida och hjälpa dig med din cykel, oavsett om det gäller bromsar som tar dåligt, ett styre som sitter löst, om hjulen är skeva eller om du undrar något om din cykel.

Varfrör serva cykeln?

En cykel är tyvärr inte underhållsfri, men tar du hand om den väl kan den i gengäld ge dig glädje och motion i minst 10 år. Så att ta hand om cykeln kan vara en god gärning även för plånboken. Att cykeln är i god form är dessutom viktig ur en trafiksynpunkt, både för dig som för andra cyklister och personer i trafiken

Andra 'Cykelguider' inlägg