Därför ska du komplettera din träning med yoga
Träning

Därför ska du komplettera din träning med yoga

Yoga har de senaste åren blivit allt mer populärt och är en träningsform som passar alla oavsett konditionsnivå och ålder. Det är även en träningsform som passar väldigt bra att kombinera me...

4 mars 2018

Yoga för styrka, smigighet och mental styrka

Komplettera din träning med yoga och bli starkare, smidigare och mer medveten.

Yogan är inte till för att trötta ut dig eller ta energi från din egentliga träning, snarare tvärtom. Yogan ska användas för att komplettera och förstärka de positiva effekterna av din idrott. 

Yoga gör dig friskare

Jodå, avslappningsträning som yoga gör dig friskare! En färsk forskningsrapport från Massachusetts General Hospital visar att patienterna som genomgick ”relaxation response training” nära nog halverade sitt behov av sjukvård. 

De data som analyserats bygger på 4 400 patienter. Ett år efter avslappningsträningen hade deras antal besök hos läkare och provtagningslabb gått ned med i genomsnitt 43 procent.

Under samma period förändrades i princip ingenting för de 13 000 jämförbara patienterna som enbart fick traditionell vård.¨

Yoga minskar stress

Hemligheten är att meditation och yoga reducerar stress, vilket i sin tur gynnar hälsan och därmed också behovet av medicinsk vård. ”Hälsa solen” är en serie yoga-rörelser som hör till exemplen på hur andning, muskelstyrka och vighet minskar risken för det vardagsjäktande som ökar våra stresshormoner och som får våra hjärtan att rusa.

Tuff fysisk träning har givna fördelar. Det vet vi alla. Men i kombination med yoga får du alltså det bästa av två hälsovärldar!

Varför ska man träna yoga?

Men varför yoga? Monika Björn har många svar på den frågan, bland annat menar hon att yogan bidrar till:

  • Förbättrad flexibilitet och mobilitet 
  • Ökad bålstabilitet och bålkontroll 
  • Bättre hållning 
  • Bättre balans och koordination 
  • Mer medveten andning 
  • Förbättrad sömn 
  • Minskad stress

Yoga är mer populärt än någonsin

Yoga har de senaste åren blivit allt mer populärt och är en träningsform som passar alla oavsett konditionsnivå och ålder. Det är även en träningsform som passar väldigt bra att kombinera med andra träningsformer.

Yogaställningar ger styrka och flexibilitet

Yoga har funnits i tusentals år men det är först de senaste åren som det har blivit allt mer populärt som träningsform. Det är en träning som är bra för att slappna av, sträcka ut muskler, stretcha och stärka sinnet. Att kombinera yoga med din övriga träning kan även hjälpa dig att bli starkare, smidigare och mer flexibel.

Precis som i de flesta sporter och träningsformer finns det olika svårighetsgrader och likaså med yoga. Men det är aldrig för sent att börja! Här är sex övningar som även nybörjare kan testa på.

Fördelarna med lågintensiv träning

Vad är vitsen med att träna om du inte får upp pulsen till max? Massor! Lågintensiv träning är när du tränar och ligger på ungefär 60 procent av din maxpuls. Du blir alltså inte helt slut och kan träna längre pass. Genom lågintensiv träning förbättrar du din allmänhälsa, återhämtar dig fortare och återgår till normal status snabbare. 

Hälsoeffekterna är bland annat lägre blodtryck, minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar, benskörhet och diabetes typ 2. Om du är ute efter att förbränna kalorier är lågintensiv träning ett perfekt alternativ. 

Konditionsträning, styrketräning och lågintensiv träning

Och om du redan är i god fysisk form kan det också löna sig att träna lågintensivt, det hjälper nämligen kroppen att återhämta sig dagen efter ett högintensivt pass.
Variation är alltid bra. Men om du ligger på soffan och funderar på huruvida det är värt att ta sig ut för en power-walk eller inte så tror vi att du precis fått svaret. Källa: marathon.se

Sju tecken på överträning

Fysisk träning stärker kropp och sinne. Och för att nå resultat krävs en balans mellan aktivitet, näring och återhämtning. Men ibland tappar vi balansen och då riskerar vi att träna för mycket. 

Psyke och fysik är tätt ihopkopplat och träning piggar ofta upp när vi mår dåligt. Men det kan gå över styr. Om träningen är för hård och återhämtningen inte tillräckligt lång, finns det en risk för överträning.

Överansträngning bryter ner träningen

Överträning innebär att kroppen gör mer än den klarar av och bryts ner av prestationen. För att undvika överträning är det viktigt att lyssna på sina varningssignaler och våga vila. Men varningssignalerna kommer ofta smygande och kan vara svåra att upptäcka. Här är sju tecken att vara uppmärksam på för dig och personerna i din närhet.

  1. Ihållande träningsvärk
    Musklerna bryts ner av träning, när kroppen vilar byggs de upp igen och blir då starkare än innan träningspasset. När kroppen inte får sin återhämtning kan musklerna inte byggas upp. Resultatet blir en ovanligt lång och seg träningsvärk.
  2. Höjd vilopuls
    En vilopuls som ligger fem – tio slag över det normala, är tecken på att kroppen är stressad eller har en infektion. Då bör träning undvikas.
  3. Ökad infektionskänslighet
    När en person hamnar i obalans så påverkas hela kroppen, även immunförsvaret. Detta leder till en ökad risk för infektioner och ett vanligt tecken är att ofta drabbas av endagarsförkylningar. 
  4. Försämrad aptit/viktminskning
    Att få en minskad aptit och/eller gå ner i muskelvikt är vanliga tecken på överträning. Den övertränade kan dock tolka viktminskningen som ett tecken på för lite träning och höja intensiteten ännu mer.
  5. Depression, håglöshet och trötthet
    När kroppen inte får vila tillräckligt, reagerar hjärnan med att minska produktionen av serotonin, vilket skapar en känsla av håglöshet och depression. Det är också vanligt att uppleva sömnproblem så som svårigheter att somna, vakna utan att vara utvilad eller känna en konstant trötthet.
  6. Ökad stresskänslighet och humörsvängningar
    Svårare att hantera stress, koncentrationssvårigheter, sämre självförtroende och en ojämn blodsockernivå som skapar plötsliga humörsvängningar, är symptom på att kroppen är ur balans och inte får den återhämtning som den behöver. 
  7. Andra fysiska symptom
    Ökad urinproduktion, muskelstelhet, yrsel och värk i muskler, leder och huvud är tecken att ta allvarligt på.

Glöm inte åtrerhämtningen! 

Få in din återhämtning genom en dag helt utan träning, meditation eller en session med yogaövningar. Ta tid att investera i dig själv och din hälsa.

Andra 'Träning' inlägg