Varför ge sig ut i naturen?
Outdoorguider

Varför ge sig ut i naturen?

Oavsett vad du gör när du ger dig ut i naturen har det så många fördelar.

Friluftslivets alla fördelar

Vad som definierar ett friluftsäventyr är upp till dig. Det kan vara allt från en utflykt med picknick på en ny plats till en mer avancerad vandring med övernattning. Friluftslivet är för alla och det är du som bestämmer vad det är för just dig. 

Oavsett vad du gör när du ger dig ut i naturen har det så många fördelar. 

Varför friluftsliv?

Att ge sig ut i skog och mark har många fördelar! Förutom alla nya upptäckter, all frisk luft och härlig motion finns det flera hälsofrämjande fördelar. Ta del av alla fördelar här och börja sen planera din nästa tur.

1. Nya upptäckter

Att ge sig ut till fots i ett nytt land eller en ny stad är ett otroligt sätt att upptäcka. Se ny natur, ta dig till nya höjder och se platser med helt nya ögon. Att se nya platser och möta människor på vägen är en form av hållbart resande som ger otroligt mycket, på så många sätt.

2. Lugnet 

Fjäll, grönska, klippor, skog eller sjöar - att ta in naturen på det sätt som görs inom friluftslivets ramar ger ett otroligt lugn, i både kropp och själ. Ett tillfälle att landa, bara vara här och nu och ta de där riktigt djupa andetagen du kanske inte gör annars. Att om och om igen sätta ena foten framför den andra inne i skogen eller uppe bland fjällen kan skapa ett alldeles särskilt meditativt tillstånd. 

3. Frisk luft

Att andas rikligt med frisk luft och ta in dagsljus gör riktigt gott. Inte bara gör det susen i stunden. Att komma in efter en (eller flera) dagar med rörelse och frisk luft är en riktigt dunderkur! Alla endorfiner, känslan av oövervinnerlighet gör att du snabbt vill börja planera nästa tur.

4. Skonsam träning

Du kan ofta lägga ditt friluftslivs olika aktiviteter på din nivå och kan på så sätt skapa en skonsam träningsform anpassad efter dina förutsättningar. Kanske är det inte optimalt med för mycket höjdskillnader? Vilket underlag passar dig bäst? Vilket tempo klarar du av? 

5. Hälsofördelar i mängder

Att ge sig ut på olika typer av aktiviteter som innefattar lite mer rörelse har väldigt många fördelar för din hälsa.

  • Bra motion och konditionsträning.
  • Bra balans-, motorik- och koordinationsträning.
  • Lägre blodtryck.
  • Starkare muskler och leder.
  • Minskar risken för benskörhet, hjärt- och kärlsjukdomar och diabetes typ 2.
  • Kan lindra depression och ångest och minskar stress.
  • Effektiv fettförbränning för den som vill gå ner i vikt. 
  • Sover bättre.

6. Utmanas och utvecklas

Vandring, klättring och mycket annat som friluftslivet erbjuder är ett bra sätt att utmana sig själv, både fysiskt och mentalt – och det är något som är viktigt för att utvecklas. När du har vandrat ett tag märker du snabbt att du utvecklas vilket gör mycket både för din självkänsla. Hur du vill ta dig an nya stigar och utmana dig själv med nya och svårare rutter kanske även påverkar sättet du tar dig an vardagen i övrigt.

7. Miljövänligt och billigt

Beroende lite på vad du gör och hur du lägger upp din stund eller tur i naturen kan du uppleva ett otroligt äventyr som både är hållbart för miljön och plånboken. Du kan bära med dig ett tält och sova i det fria, äta det naturen erbjuder (med några tillbehör från ryggsäcken kanske) och skapa minnen för livet. 

8. Gemenskap

Att ge sig ut i naturen med andra är en kul aktivitet som dessutom kan upplevas mycket annorlunda än att vara själv. Testa! Kanske får du en helt annan kontakt än i andra sammanhang, ni kanske umgås på ett djupare sätt än när man till exempel träffas över en lunch på stan? Kanske träffar du också nya vänner på vägen!? Det finns också flera organisationer och grupper du kan anmäla dig till för att hitta likasinnade.


 

Bästa utrustningen för friluftslivet 

Dags att ge sig ut på hike, men vad behöver en ha med sig? Här får du smarta tips på utrustningen du kan behöva för en friluftsdag eller längre tur med vandring.

Vattentäta kläder

Ett bra regnställ är avgörande. Checka av att du har tejpade sömmar och hög vattenpelare (över 5000 mm är en bra utgångspunkt men gärna 10 000 mm om du är ute mycket och vill ha ett riktigt säkert skydd).

Stavar

En vandringsstav kan vara en mycket enkel livförsäkring. Den ger en mycket bra stadga till exempel på hala klippor och bland blöta rötter i skogen.

Vandringskängor

Beroende på vilken typ av hike du ska ge dig ut på är ett par riktigt bra vandringsskor eller rejäla kängor viktigt. Kängan ska vara vridstyv, gå över fotknölen och sitta bra över ankeln medan en sko fokuserar mer på stabilitet, smidighet och bra grepp oavsett underlag. Här får du mer information om skillnaden mellan olika modeller och tips att tänka på när du köper vandringsskor

Ryggsäck

Det är också värt att lägga pengar på en riktigt bra ryggsäck. Men vad som är bra är väldigt individuellt, be om hjälp i butiken så att du får något som passar just dig. Kanske är det läge att titta på damväskorna som har avlastning i midjan och är konstruerade för att inte skära in i bröstet? 

Karta & kompass 

Det är bra att inte vara beroende av mobilen för att navigera, den kan ladda ur och täckningen kan vara för dålig. Lär dig att behärska karta och kompass, kanske genom att använda det i välkänd terräng hemmavid eller så kanske den lokala orienteringsklubben ger sådana kurser.

Tips! Test grejerna innan du bestämmer dig

Köp grejer på öppet köp och testa hemma! På Intersport har vi alltid 365 dagars öppet köp för att du ska vara helt säker innan du bestämmer dig. Fyll ryggsäcken ungefär som när du ska ut på vandring, sätt på dubbla strumpor och snöra på dig kängorna. Gå sedan runt och dammsug hemma med utrustningen på dig – då får du testa den i rörelse utan att den blir nedsmutsad.

Tänk dock på att grejerna måste vara i i samma skick som du köpte det i för att kunna returneras. Läs mer om våra returvillkor.

Andra 'Outdoorguider' inlägg