Olika yogaformer - vad är skillnaden?
Träning

Olika yogaformer - vad är skillnaden?

Vill du testa på yoga? Eller är du rutinerad inom en form av yoga och vill testa en ny? Vilken ska du välja?

1 juni 2019

9 vanliga yogaformer

Vill du testa på yoga? Eller är du rutinerad inom en form av yoga och vill testa en ny? Vilken ska du välja? Vad skiljer de olika formerna egentligen åt? Här guidar vi dig genom några av de vanligaste yogaformerna. Sen är det bara till att rulla ut yogamattan, ta på dig yogakläder och börja testa. Vilken yogaform blir din nya favorit? 

Ashtanga vinyasa-yoga

En fysisk krävande form av yoga som också är en av de vanligaste typerna i Sverige. Den är i mer eller mindre ständig rörelse genom en fast serie asanas, ställningar, som görs i takt med din vinyasa, andning. Såväl sittande som stående positioner där fler av kroppens muskler används kombineras med andningsövningar och en andningsteknik som heter ujjayi. Här sätts din styrka på prov och du stärker förutom dina muskler och fysiska styrka även din koncentrationsförmåga, uthållighet, kroppskontroll och medvetenhet. 

Power yoga

Även om inte definitionen av power här syftar på den fysiska kraften, utan på den inre kraft du skapar, är power yogan en stärkande yogaform. Här utvecklas din fysiska styrka, uthållighet och flexibilitet genom att du frigör energier i kroppen. Samtidigt arbetar du med ditt mentala fokus och skapar en ökad närvaro i nuet.

Mindfulness yoga

I Mindfulness yogan kombineras, som du hör på namnet, traditionella sessioner från yogan med inslag från mindfulness. Här är målet att släppa alla tankar kring om framtid eller det som redan skett och enbart fokusera på nuet.  Här lyfts din kroppsmedvetenhet och stort fokus ligger på din andning och meditation. Genom stärkande rörelser och andningsövningar skapas ett bra verktyg för att minska stress och komma i balans. 

Kundaliniyoga

Detta är en fysiskt relativt lättillgänglig form av yoga som passar bra oavsett ålder och fysisk form. Den kan enkelt utföras i vardagen eller om du vill göra yoga på resa eller liknande. Det är förhållandevis enkla rörelser där målsättningen är att få blockeringar att släppa och hitta rätt intensitet i din andning. Detta är bra yoga för nybörjare som är ute efter en andlig utveckling i större utsträckning än fysisk träning. 

Bikram yoga

Bikram, eller hot yoga som den också kallas, är en form av yoga som blivit uppmärksammad och populär i Sverige under de senaste åren. Du utför en serie om 26 olika asanas, ställningar, i en lokal som är uppvärmd till 38-40 grader och har en luftfuktighet om cirka 40% vilket är högre än normalt. När kroppen värms upp får kroppen hjälp att få ut slaggprodukter och bli mer avslappnad vilket gör att d kan komma längre ner i din stretch och dina rörelser. 

Gravidyoga

Yoga för gravida har blivit allt mer populärt och flera yogastudios erbjuder klasser beroende på vilken trimester du befinner dig i. Yoga är en skonsam och behaglig träningsform som är ett bra komplement eller substitut för din övriga träning under graviditeten. Beroende på vilken yogaklass du väljer kan fokus ligga på allt från förberedelser inför förlossningen till lindring av besvär med foglossning. Det finns även yogaklasser anpassade för den första tiden efter förlossningen. Hitta sköna träningskläder för gravida och hitta lugnet.

Medicinsk yoga

Yoga som rehabilitering har blivit allt mer populär och då är det ofta den midicinska yogan man utgår ifrån. Medicinsk yoga har sitt ursprung i Kundaliniyogan och fokus ligger på att nå en balans mellan det fysiska och psykiska genom rörelser, vila, andning och meditation. Detta är en mjuk, återhämtande och läkande yogaform som i stor utsträckning kan anpassas efter förmåga. Den har framgångsrikt används inom vården och kan ge minskad värk, bättre sömn, stärkt självkänsla, immunförsvar och rörlighet. Den medicinska yogan används även som prehab, förebyggande träning. 

Yin yoga

Yin yoga är en av de lugnare formerna av yoga, återhämtningen är central och alla positioner görs på golvet med avslappnade muskler. Det är en terapeutisk form av yoga där alla spänningar, såväl fysiska som psykiska spänningar ska släppas. Du gör varje ställning i tre-fem minuter för att verkligen stilla kroppen, minska dina stressnivåer och hitta ett lugn. Fokus ligger bl.a. på kroppens bindväv som sitter runt kroppens alla muskler vilket gör att andra delar kan påverkas när du stretchar ut den vilket gör yinyogan till ett bra komplement till annan ansträngande träning.

Hathayoga 

Hathayoga är en benämning du kanske sett förut, detta är nämligen ett samlingsnamn och en grund för flera typer av yoga och alltså inte en egen yogaform. Vad yogaformerna inom Hatha har gemensamt är att de kräver mer eller mindre fysisk ansträngning. Hur fysisk sessionen blir beror på vilken av de underliggande formerna du väljer samt vilken yogainstruktör du har, om du inte gör yoga hemma. Även om klasserna är fysiska och utvecklar din styrka och vighet är målet även att hitta balansen mellan din fysiska och mentala hälsa. 

Intersport sortiment inom yoga

Det finns många fördelar med varför du ska komplettera din träning med yoga, mer eller mindre beroende på hur du tränar och vilken av ovan yogaform du väljer. Vill du testa på yoga själv innan du beger dig till en yogastudio har vi här samlat 7 yogaövnignar att göra hemma, perfekt yoga för nybörjare. Här hittar du vår nya kollektion inspirerad av yoga - power down

Andra 'Träning' inlägg