8 tips som ger motivation till löpning
Löparguider

8 tips som ger motivation till löpning

En motivationsboost som höjer motivationen att ge dig ut på en runda redan nu!

4 oktober 2020

8 motivationshöjande löpartips

Är du sugen på att komma igång med löpträning? Här får du sex motiverande tips för hur du kommer igång. Snacka om motivationsboost! 

1. Testa nya vägar

Att byta miljö och upptäcka nya saker under löprundan ger inte samma känsla av att springa samma rundan idag igen. Är du van att springa i skogen, spring i stan. Testa på att springa på stranden, på en allmän löparbana eller på en vacker äng.

2. Nya löparformer

Förutom att byta miljö kan du också byta inriktning på din löpning lite. Till exempel testa på traillöpning, köra ett lagom hårt intervallpass, kombinera löpning med ett par block styrka, spring långsammare men lite längre eller en kortare och lite snabbare runda.

3. Nya snygga löparkläder

Hur ytligt det än låter kan snygga, sköna löparkläder ge en ordentilig lust att ge sig ut. Kanske för att du känner dig snygg, för att rätt material ger dig förutsättningarna att prestera bättre eller en kombination?

4. Ljudbok eller podcast

Att sätta sig in i en riktigt spännande ljudbok eller en bra podcast som du bara lyssnar på under löprundorna kan ge ett riktigt bra sug för att ta sig ut. 

5. Dokumentera känslan efteråt

Känslan efter en löprunda är obeskrivligt härlig och en minst sagt motiverande tanke att ta till om löparsuget sviktar. För att lättare visualisera och verkligen känna sig in i den är det smart att dokumentera den. En selfie med ett utmattat men lyckligt ansikte, en kort video från den goda frukosten från eller en bild från det svalkande badet som avslutade rundan.  

6. Träningsprogram

Att skapa rutin och en plan för din löpning gör det svårare att skippa passen. Sätt upp rimliga målsättningar och gör ett mer eller mindre avancerat träningsprogram efter det, det kan handla om allt från specifika pass som ska göras vissa dagar och tider till att ta dig ut i spåret två gånger i veckan. Att dessutom följa upp och checka av är en bra sporre framåt, har du klarat ditt mål två veckor kan du inte skippa passet vecka tre. 

7. Anmäl dig till ett lopp

Med ett lopp i sikte har du något specifikt att träna inför och en bra morot på lite längre sikt att ge dig ut och mata på. Har du dessutom ett mål på loppet kan du pusha dig själv ytterligare för att ta steg i rätt riktining. 

8. Löpargrupp eller träningskompis

Det är lättare att motivera sig om man är fler som springer tillsammans, kanske kan du få med dig en kompis som har samma ambitioner så att ni kan pusha varandra. Bestäm en tid varje vecka när ni ska träna tillsammans. Det är mycket lättare om ni är två eller flera, motiverar varandra och de dagar man inte riktigt känner för att ge sig ut får man pepp av sin vän. Annars finns det lokala klubbar eller föreningar som du kan springa med. 

Material för löpträningen

På Intersport kan du köpa allt det materiella du böhöver för att kicka igång löpningen. Mät puls, tid och distans med en pulsklocka, förhindra skador med rätt löparskor för dina fötter och ditt löpsteg samt löparkläder som får din löpning att flyga. 

Andra 'Löparguider' inlägg