Bästa tipsen inför Göteborgsgirot
Cykel

Bästa tipsen inför Göteborgsgirot

Första helgen i maj avgörs Göteborgsgirot, och de som tränar inför loppet börjar se ljuset i tunneln. Jim Berg håller i utbildningar för cykel- och spinninginstruktörer över hela Sverige, bå...

19 april 2016

Första helgen i maj avgörs Göteborgsgirot, och de som tränar inför loppet börjar se ljuset i tunneln. Jim Berg håller i utbildningar för cykel- och spinninginstruktörer över hela Sverige, både genom Les Mills och Activio samt i egen regi och han tävlar också för Göteborg Cycling Team. Exklusivt för Stories läsare ger han här sina bästa tips inför träningens sista fas.

Göteborgsgirot pågår mellan den 6-8 april, och har du inte anmält dig här ännu är det hög tid, det måste göras senast 28 april. Loppet kan du genomföra på många sätt och på många nivåer, men oavsett hur du väljer så finns det några kloka råd som Jim Berg vill skicka med dig. Så här kommer hans fem bästa tips inför slutspurten av träningen:

1. Träna på hela vägen.

Börja inte att "vila dig i form" nu. Du har tid kvar att få in massa timmar och mil i kroppen, använd dem. Tränar du ca 3-4 gånger i veckan eller mindre kan du utan problem fortsätta, även själva veckan du ska köra loppet - så länge du inte känner dig sliten i kroppen, då bör du kanske ta en extra vilodag. De sista dagarna gäller det att försöka sova ordentligt, inte slarva med maten och undvika stress. Tränar du mer än 5-6 gånger per vecka kan du med fördel träna ungefär lika mycket, men korta ner passen och gör dem lite lättare veckan innan start så du kommer pigg och igång men inte sliten till starten.

2. Testa utrustningen.

Klassiskt tips men likväl väldigt viktigt att tänka på: Köp ingen ny cykel, nya skor eller nya cykelbyxor två dagar innan start för att belöna dig själv. Gör det efter genomfört lopp! Du vill genomföra loppet med utrustning du dels litar på och vet fungerar samt den utrustning din kropp är van vid. Att cykla 4-5h kanske i ett par helt nya skor med klossarna på lite annan plats än du har tränat med är en ordentlig påfrestning för kroppen och leder lätt till i bästa fall trötthet och obehag, i värsta fall till skador.

3. Testa energin.

Här gäller samma som med utrustningen: du ska vara van vid den energi du ska använda. Tänker du stanna i depåerna och kanske ta en macka eller banan längs med vägen är det självklart inga problem och inget att fundera över - men ska du köra på hårdare och kanske inte stanna alls är det en lite annan historia. Testa gärna att göra ett genrep inför loppet med liknande förutsättningar. Kör ungefär lika långt och hårt. Ät och drick det du tänkt under loppet. På sätt kan du exempelvis upptäcka om din sportdryck och din mage inte kommer så bra överens, eller om dina bars är svåra att äta när du är ansträngd, och kan anpassa därefter. Kan du inte göra ett ordentligt genrep så testa i alla fall att äta och dricka ditt planerade energitillskott under en träning så du vet hur du reagerar på det.

4. Testa loppet.

Här finns egentligen två varianter. För dig som siktar framförallt på att ta dig runt den valda distansen så innebär att "testa loppet" kanske i första hand att cykla ungefär lika långt som du ska cykla då, eller så nära den distansen du kan. Det är stor skillnad på att cykla 4 mil och 7mil, så ju närmare den aktuella distansen du kört desto mer koll på vad som händer i din kropp får du.

För dig som siktar på att putsa din tid eller kanske hänga med någon av de snabbare grupperna så är det alltid en stor fördel att kunna banprofilen och veta när och hur många tuffa partier det är samt hur de ser ut. Kanske är det tighta passager att ha koll på eller liknande. Att köra 140 km i ett sträck tar ju en stund så kanske funkar det bättre att köra halva loppet ena gången och andra halvan andra gången.

5. Genomför loppet.

Sätt upp en plan. Hur snabbt ska du köra, ska du hänga på om det kommer snabbare grupper eller inte, ska du stanna och i så fall vid vilka depåer och hur länge? Ju mer detaljerad din plan är desto större chans har du att lyckas och ta dig i mål på din utsatta tid.

Ha en plan B. Med stor sannolikhet kommer du inte följa din plan så var beredd på det och acceptera att saker kan hända utan att det är hela världen.

Fira att du har genomfört det. Både under tiden och när du väl går i mål. Det betyder att du ska njuta av resan också och stirra dig inte blind på målet enbart. Du har antagligen tränat länge för att vara så bra som möjligt tills just denna dag, njut av det. Både fysiskt men även mentalt, se dig omkring och njut av det vackra Göteborg, förhoppningsvis i solsken!

Andra 'Cykel' inlägg