Välj rätt tid för träning!
Träningsguider

Välj rätt tid för träning!

Finns det tider på dygnet då träning är extra effektiv när man vill bränna fett, orka lyfta mer eller hitta balans?

1 juni 2021

Bästa tiden för träning

Att prioritera tid till träning är ett populärt samtalsämne som såväl kan motivera som att ge huvudbry. Det är inte alltid lika enkelt i praktiken som det är i teorin. När det väl är dags är frågan vilken tid det egentligen är bäst att träningen? Vilken tid på dygnet är det mest effektivt att träna? Morgon, middag eller kväll? Finns det tider på dygnet då träning är extra effektiv när man vill bränna fett, orka lyfta mer eller hitta balans? Frågorna är många, här reder vi ut dem och ger dig svar på bästa träningstiden. 

Mål med träningen

Det första vi måste få svar på för att reda ut när det är som bäst att träna är vad du har för mål med träningen? Det kan spela roll i ditt upplägg av träning och vilken tid på dygnet du väljer att träna. Vi har listat bästa tiden för träning beroende vad du vill uppnå, vem du är och hur din vardag ser ut. 

Den som vill bli stark

För den som vill lyfta tyngre, göra fler repetitioner och orkar mer, när bör hen träna? På eftermiddagen. Detta då styrketräning har visat sig vara mest resultatgivande mellan 14.00 och klockan 18.00. Så, om du främst tränar för att bygga muskler kanske du undrar hur det kan komma sig? Enligt forskning omskriven i tidskriften Chronobiology International kom de fram till att enzymaktiviteten och muskelfunktionen var som bäst under eftermiddagen. Kanske är detta därför en idealisk tid på dagen att köra lite extra. Bara den som provar vet!

Den som vill gå ner i vikt

För den som vill gå ner i vikt är det träning på morgonen som rekommenderas då dagens första timmar ses som en idealisk träningstid för viktnedgång. Det hävdas att förbränningen går igång med mer kraft om du tränar tidigt. Annan forskning visar att ämnesomsättningen och förbränningen är bättre på morgonen och kan göra så att du förbränner mer fett desto tidigare du tränar. Om detta till 100% stämmer eller om det snarare handlar om att träningen faktiskt blir gjord om du gör den på morgonen, och att det är det som får dig att gå ner i vikt, låter vi vara osagt.

Den som söker balans

Inte nog med att yoga och andra meditativa och lågintensiva träningsformer på morgonen ger en fantastisk start på dagen. Det anses också vara ett faktum att mer tekniskt avancerad träning, till exempel balans och tricks, är bäst att göra på morgonen. Den här typen av träning ger dig även ökat fokus under resterande delen av dagen. Du får chans och tid att landa i dig själv innan dagen drar igång och du tar med dig ett lugn och energin i allt du tar dig an. 

Den med dålig karaktär

Forskning visar att de som utfört en fysisk aktivitet under 45 minuter på morgonen blir betydligt mindre distraherade av mat som de annars brukar frestas av. Dessutom håller man sig då även betydligt mer fysiskt aktiva under resten av dagen, visar en engelsk studie om medicin och forskning inom sport och hälsa. Så med den extra energin som tillkommer efter morgonträningen minskar suget efter onyttigheter. Vi tänker också att en god start på dagen gör att du är extra motiverad för hälsosamma val under hela dagen, perfekt för den med sämre karaktär. 

Den som prioriterar bort träningen

För den som ofta skjuter upp träningen, prioriterar bort den eller har oändligt med ursäkter ju längre dagen går, när ska den träna? För att få träningen gjord med störst säkerhet är det bra att kunna stryka träningen från dagens to do lista redan på morgonen. Detta då det finns så mycket annat som kan dyka upp under dagen och störa ditt planerade träningspass, ett träningspass som blir av ger alltid bättre effekt än de som av olika anledningar undviks.  

Den som vill börja träna och vara hälsosamm

Om du ska börja träna mer seriöst och regelbundet är det om vi ska vara ärliga kanske inte det bästa sättet att starta dagen. Ofta innebär det att du behöver gå upp en bra stund tidigare på morgonen och inte nog med att träningen kan kännas jobbig i början blir detta alltså en extra del. Försök istället planera in träningen med en kollega på lunchen eller med en kompis efter jobbet. Tänk på att få i dig lite energi cirka en timme innan och planera väl med packad träningsväska.

Träning på Intersport

Oavsett när du tränar, hur du tränar eller hur du vill se ut när du tränar finns det du behöver på Intersport. Här kan du köpa träningskläder, träningsmaskiner, träningsskor och en massa annat som kan behövas på träningen. Handla online eller kom in till någon av våra över hundra butiker runt om i Sverige. 

Andra 'Träningsguider' inlägg