Cykelpendla
Cykel

Cykelpendla

Det finns oändligt med fördelar att cykla mer!

12 februari 2018

Cykla till jobbet

Allt fler upptäcker glädjen och nyttan med vardagscyklandet. Den som ställer bilen och istället trampar iväg på cykeln kan räkna med ett rejält hälsolyft och klart minskade kostnader. Dessutom vinner både samhälle och miljö på det!

Allt fler cyklar till jobbet

Allt fler cyklar till och från jobbet och för att transportera sig ytterligare i vardagen. Och det finns många vinster på många olika områden om fler väljer att cykla. Den oftast vanligaste anledningen till att cykla mer är på grund av hälsan, men det finns även fler anledningar som du kan läsa mer om längre ner. 

Hur lång tid tar det att cykla?

Ofta är det inte helt enkelt att hålla koll på hur jobbigt det är att cykla ett visst antal kilometer? Kanske vet du inte ens hur många kilometer du har från hemmet till jobbet? Att utgå från hur lång tid det tar brukar vara enklare och göra det mentalt enklare att genomföra. Hur lång tid tar det då att cykla? En motionär eller nybörjare på cykel brukar i genomsnitt ligga på en fart om cirka 15-20 km/timmen. Med den farten innebär det att det tar ungefär en timme att cykla 1,5 mil vilket också är värt att komma ihåg motsvarar ungefär 8000 steg. Ska du upp till dina 100 steg om dagen har du efter cyklingen till jobbet inte mycket kvar. 

Få upp farten pch det går snabbare

Två timmar på cykel varje dag kan för vissa kännas långt, har du inte lika långt tar det givetvis inte så lång tid. 1 mil räknas ta 30-40 minuter och tre kilometer tar ofta inte mer är 10 minuter. Ju mer du cyklar desto mer kan du oftast trycka på vilket gör att du får upp farten en aningen och du kommer fram snabbare. Ytterligare en sak att tänka på är att välja cykel utifrån hur och var du cyklar, läs mer om det här!

Hälsan är en stor anledning att cykla

– När det gäller hälsan har vi sett hur vardagsmotionerandet sakta men säkert minskar i samhället. Allt fler rör på sig mindre i vardagen och istället tränar man intensivt några timmar i veckan och sitter stilla resten av tiden.

Den som tränar på det sättet, med punktinsatser, går miste om stora delar av de effekter som en regelbunden rörlighet i vardagen medför. Experterna menar att man bör ägna sig minst 30 minuter om dagen åt fysisk aktivitet, för den mänskliga kroppen är i grunden konstruerad för att vara i rörelse.

Hälsofördelar genom att cykla

Att cykla i vardagen, till exempel att cykelpendla till arbete, ger flera hälsofördelar. Till exempel förbättrad motion, bättre sömn samt minskad risk för hjärt- och kärlsjukdomar. Hur vardagsmotionen dessutom påverkar XX och XX kan du läs mer om längre ner och om inte just cykling är för dig kan du inspireras av mer vardagsträning här. 

Ytterliga fördelar med att cykelpendla

Inte nog med de hälsosamma fördelarna med att cykla till jobbet, här är ytterligare tre områden som gynnas av ett ökat vardagscyklande.

Sparar pengar

Att en bil kan sluka pengar på olika sätt är ingen nyhet. Även om man tänker sig att skaffa en kvalitativ cykel, som kan tyckas vara en stor utgift, för att pendla till jobbet så ska det därför ställas i relation till vad bilåkandet kostar.

Oavsett hur man räknar med värdeminskningar och servicekostnader för bilen, så kommer man inte ifrån att det är en fantastisk investering att skaffa sig en kvalitetscykel, som med ett modest underhåll säkert kommer att hålla i tio år, för att pendla. Tänker man sig att ersätta månadskortet till kommunala transporter med en bra cykel så lär resultatet också tala till cykelns fördel.

Samhällets ekonomi

Även i samhällets plånbok kommer det att finnas mer pengar över om fler börjar cykla till vardags. Ser man helt krasst till ekonomiska effekter så är cyklister mer produktiva och mindre sjuka än andra. De får mer utfört på sina jobb och belastar sjukvården mindre. Dessutom kan man se att infrastrukturen påverkas positivt genom att fler cyklar då infrastrukturens uppbyggnad för cyklister än för både kollektivtrafiken och bilister. 

Miljöpåverkan

Sist, men inte minst: genom att cykla istället för att åka bil minskar miljöpåverkan – rejält. Att cykla har nämligen minimal påverkan på klimatet efter att cykeln är producerad. Trafiken på vägarna är en stor bov i frågan om klimathotet och den största källan till kväveoxider. Till skillnad från cykeln där inga utsläpp sker.

Effektivt och flexibel

Flexibiliteten att slippa anpassa sig efter trafik och köer är en stor fördel med att välja cykeln framför främst bilen. Testa att cykla till jobbet en dag och jämför med tiden det tar att åka bil eller kollektivt. Kanske går det rent av snabbare att ta cykeln. 

Det är dessutom otroligt smart att kombinera transport med skonsam träning då man på sätt och vis får träningen på köpet och du behöver inte lägga tid på det efter jobbet. 


 

Cykel för pendling

Om du inte har särskilt lång till jobbet eller kanske inte cyklar hela vägen klarar de flesta en väg om max fem kilometer på vilken cykel som helst. Även om det såklart är både roligare och lättare om man har en bra cykel. Men har man mer än fem kilometer mellan hemmet och jobbet bör man välja cykel med viss noggrannhet. Hybridcyklar är ett bra alternativ, en populär modell som kombinerar fördelarna med en traditionell cykel med en träningscykel och mtb. Beroende på hur din väg ser ut till jobbet och vilka krav och önskemål du har på cykeln kanske en annan modell är mer lämpad för dig. I våra cykelbutiker får du hjälpen som krävs för att hitta den bästa cykeln för just dig.

Åldras smartare på cykeln

Inte nog med de positiva hälsoeffekter vi nämnde ovan, forskning visar även att cyklandet kan få dig att åldras långsammare. Genom att regelbundet sätta dig på en tvåhjuling kan du faktiskt åldras på ett mer fördelaktigt och smartare sätt. Det visar en studie som gjorts av forskare på King´s College i London. 

”Inga tecken på åldrande”

Cykling kan enligt studien ”optimera” åldrandeprocessen, vilket i sin tur höjer livskvaliteten.

Forskarna studerade de fysiologiska funktionerna hos mer än 120 motionscyklister i åldrarna 55 till 79 – och man kikade bland annat på hjärthälsa, lungkapacitet och kognitiv funktioner men hittade inte många tecken på åldrande.

Hälsa i fokus i ny studie

Länge har vetenskapen kunnat påvisa att människor som rör för lite på sig för lite löper större risk att utveckla hälsoproblem som hjärtsjukdomar, diabetes typ-2 och för tidig död. Ändå finns oroande tecken på att vi rör på oss allt mindre. Denna dödliga ekvation är alltså oroande – och många skyller på tidsbrist. Det är där cykling kommer in i bilden, enligt de personer som ligger bakom studien, som publicerats i British Medical Journal.

Häpnadsväckande resultat av cykling

En kvarts miljon britter i 50-årsåldern har svarat på en mängd livsstilsrelaterade frågor i den stora UK biobankstudien. Bland annat intresserade sig forskarna för hur deltagarna tog sig till och från jobbet en vanlig dag.

Efter fem år kunde forskarna se att de som gick till jobbet hade minskat risken för hjärtsjukdomar rejält jämfört med bilister och kollektivresenärer. De som cyklade till jobbet minskade inte bara risken att drabbas av hjärtsjukdomar, även risken att få cancer sjönk.

”41 procent lägre risk att dö”

Forskarna följde 250 000 människor under en fem års period och antecknade under tiden förekomsten av hjärtsjukdomar, cancer och död. Vad allt kokar ner till enligt forskarna är att cykling till jobbet var förknippat med en 41 procent lägre risk att dö jämfört med bilkörning eller kollektivpendling.

Cyklister hade en 52 procent lägre risk att dö av hjärtsjukdom och 40 procent lägre risk att dö av cancer. De hade också 46 procent lägre risk att utveckla hjärtsjukdomar och en 45 procent lägre risk att utveckla någon form av cancer.

Cyklar på Intersport

Ingen anledning att tveka således: att cykla till jobbet är smart. Och inte är det svårt att komma igång heller. Kom in till någon av våra butiker och få hjälp att prova ut- och köp cykel hos oss. Eller ta del av våra guider för att välja rätt cykel för just dig. 

 

Andra 'Cykel' inlägg