6 Tips på längdträning
Vintersport

6 Tips på längdträning

Vasaloppsvinnaren Daniel Tynells träningstips inför längdsäsongen

Träningstips för längdskidåkning

Så här i vintertid börjar det bli dags att knäppa på sig längdskidorna. Det är nu du på allvar ska ta tag i träningen inför Vasaloppet eller om det är ett annat långlopp som är målet för vintern. Men hur ska jag tänka för att få ut det bästa av min träningstid?

Daniel Tynell är expert på Vasaloppet

Vi frågade en som vet det mesta om att lyckas i skidspåret. Daniel Tynell har vunnit Vasaloppet tre gånger och har varit på pallen vid ytterligare fyra tillfällen. Hans tips inför längdsäsongen har fokus på känsla och glädje

– Du kanske har säsongens första tillfälle på snö framför dig nu i jul? Passa då på att skapa glädje på längdskidorna! Få gärna mycket tid på skidorna, men utan stress, åk lugnt och njut.  

1. Längdskidåkning ska vara kul

Det ska ju vara kul det här, är Daniels första råd. Han menar att fokus inledningsvis ska ligga på lågintensiv träning, på att hitta tekniken och framförallt att hitta glädjen i längdskidåkningen. 

– Våga ta det lugnt och undvik träningshetsen med en jakt på mil och timmar. Långa lugna pass är det viktigaste för dig nu när du har tiden. Lägg en grund som skapar trygghet, senare i vinter kan du bygga på med fartträning. 

2. Rätt teknik i längdspåret

Enligt Daniel är lugn och tålamod nycklarna till en bra teknik.

– Om du tar dig tiden att hitta rätt känsla i åkningen så kommer du rätt in i säsongen på en gång. Ha disciplinen att fokusera på din egen skidåkning, börja inte tävla med folk i spåret! Ta gärna hjälp av en skidinstruktör för att fräscha upp tekniken och påminna dig om vilka tekniska bitar du ska tänka på utifrån dina förutsättningar.

3. Stakning och diagonalåkning

De flesta långlopp är flacka och stakning är den dominerande växeln, Daniel menar dock att det är nyttigt att träna diagonalåkning även om du tänker staka loppet.

– I diagonalen tränar du balans, koordination, tajming och tyngdöverföring, det har du nytta av även i stakningen – den är också en helkroppsrörelse. Och du inte har snö på hemmaplan, så kan du relativt lätt träna stakning i stakmaskin och på rullskidor. Så använd därför tiden på snö till att träna alla växlar.

4. Utrustning för längdspåret

Att anmäla sig till ett lopp på längdskidor och börja träna ordentligt för ett mål är också ett bra tillfälle att trimma in utrustningen.

– Om du har nya grejer, så är det läge att lära känna dem nu. Ta reda på i vilka fören som skidorna funkar som bäst. Om du vallar själv så testa hur lång fästzon du ska lägga och hur tjock fästvallan ska vara, experimentera med att flytta bindningen om du har den typen av lösning. Och om pjäxorna är nya är det skönt att börja åka in dem i god tid. Se över all utrustning, fräscha upp och uppdatera där det behövs.

Se också vår guide om tillbehör till längdskidor, några nödvändiga prylar och några som ger lite extra inspiration och träningsglädje. 

5. Planera inför längdsäsongen

En del av arbetet inför ett lopp eller träning inför ett lopp kan faktiskt göras inne i stugvärmen också. Det handlar om planering, menar Daniel. 

– Sätt dig ner med kalendern och planera in ett seedningslopp som ligger tre–fyra veckor innan ditt huvudlopp. Att åka en träningstävling, där du får på nummerlappen och kan känna av tävlingsatmosfären, är den bästa träningen – för att höja formen och inte minst som mental förberedelse.

6. Anmäl dig till ett seedningslopp

Ett seedningsloppet är lärorikt på flera sätt, tipsar Daniel.
– Du kan få med dig insikter om vilket tempo du kan hålla, hur mycket och vad du ska dricka under loppet och även bitar kring vallningen.

Längdskidor på Intersport

På Intersport finns det du behöver för längdspåret! Välkommen in till oss för att prova ut rätt längdskidor och längdpjäxor eller för att få tips på vad du ska ha på dig när du åker längdskidor. Har du mer koll på läget eller läser dig till informationen online är du varmt välkommen till intersport.se. Fotograf: Heléne, Falun

Andra 'Vintersport' inlägg