10 frågor till Pischa
Träningsguider

10 frågor till Pischa

Pischa tränar inte för att hon måste utan för att hon ser det som ett privilegium, något som kroppen mår bra av och för att bli en riktigt stark 80-åring.

29 september 2020

Pischa berättar om favoritövningar, träningsmål och det bästa med träningen 

Pischa är ambassadör för Under Armour, PT i Biggest looser och egen företagare inom träning och hälsa. Hon tränar inte för att hon måste utan för att hon ser det som ett privilegium, något som kroppen mår bra av. Och för att bli en riktigt stark 80-åring. Hon berättar att hon har ork och en smärtfri kropp tack vare träningen som ger henne belöning i form av energi och glädje vardagen!  

1. Vad är det bästa med träning? 

Svetten, känslan när man tror att det inte går & så tar man sig igenom det. Träningen i sig är inte alltid dödskul men känslan efter kan jag leva på länge!  

2. Vilka är dina bästa tips för att börja träna och skapa en långsiktig träningsrutin?

Ta det lugnt! Lyssna inåt, vad vill du med träningen, vilka är DINA mål? Lägg upp en plan. Var konkret med vad du vill med träningen, lämna inget åt slumpen. Sätt realistiska mål till den tid du har.  

3. Vilket är ditt bästa tips när träningsmotivationen tryter?

Gör något nytt, byt miljö och boka upp dig med en kompis som kan "dra" dig. Dessa tre brukar funka fint tillsammans med ett nytt set snygga träningskläder! 

4. Vilka träningstrender ser du komma framåt?

Padel, padel och padel....så många som paddlar nu och själv har jag inte ens testat men kanske dags för mig att göra det! 

Läs mer: 5 anledningar att testa padel.

5. Tränar du helst själv eller med andra? Vilka är fördelarna/nackdelarna med respektive? 

Både och. Jag gillar att träna med andra när det är fartfyllda pass där man behöver pepp men tunga lyft med mycket fokus gillar jag att göra med väldigt få eller inga personer och gärna till icke hetsig musik.

6. Vilka är dina tre bästa övningar? 

Alla typer av hopp, marklyft & frivändning! Sen ligger det ttroligt mycket i det mentala. Är inte huvudet med så hamnar man snabbt på villospår i den övriga träningen.

7. Hur hittar du balans mellan återhämtning, träning och allt däremellan?

Jag prioriterar dessa framför allt. Mat, träning, vila i den ordningen sedan får jobb, vänner, sociala sammanhang, resor etc komma.

8. Hur ser du på dagens ideal när det kommer till träning och utseende? 

Jag tycker att det rör sig åt rätt håll på ett sätt. Efter ett år med pandemi verkar många ha förstått vikten av hälsa och att det måste få stå i det första rummet innan all hets kring hur man ska se ut eller vara tar utrymme. Det kan vara så att jag rör mig i sådana kretsar både socialt men också digitalt att jag inte ser det andra och det är ett råd jag vill ge. Omge dig med människor eller förebilder som får dig att må bra över dig själv, har sunda tankar och inte på något sätt får dig att känna dig dålig.

9. Vad är Under Armour för dig? 

Att få vara en del av Under Armour är ett av mina stoltaste "takeovers" i min karriär. För mig har Under Armour följt med långt bak i tiden. Jag älskar budskapet med kläderna & storyn bakom. Det är sann kärlek till träning. Utöver att de levererar kläder för prestation & funktion så finns det en hel del andra hjälpmedel till träningen som tex MapMyRun (löpning), MapMyFitness (träning), MyFitnessPal (näring), dessa appar hjälper till vid både träning, planering & återhämtning. 

10. Vad är viktigt i ditt val av träningskläder och skor? 

Mina träningskläder måste vara funktionella. Jag ska inte känna mig "fångad" i kläderna. Dom ska hjälpa mig att prestera i min träning, inte bara se snygga ut i mina selfies efter träningen. Skor anpassar jag helt efter vilken träningsform jag utför så de måste matcha det jag sysslar med så jag känner mig stabil & redo att trycka några % extra varje pass! 

Mer om Pischa 

Namn: Pischa Strindstedt
Sysselsättning: Egen företagar inom träning & hälsa. Driver wörkout the center i sthlm 
Instagram: @Pischas  
Intressen utöver träning: Mina hundar Duchess & Nacho, hänga med vänner på goda middagar & resor. 
Aktuell med: Biggest Loser 2020 samt ett nya boken Mamastic med Paula Rosas
Träningsmotto: DISCIPLINE. DEDICATION. DETERMINATION. 
Målsättning: Att kunna träna hela livet. Jag vill bli en stark 80-åring! 

Andra 'Träningsguider' inlägg