10 frågor om långdistanslöpning
Löparguider

10 frågor om långdistanslöpning

Petra Skiöld är ultralöpare och ambassadör för Saucony och ger här svar på frågor om långdistans.

2 februari 2020

Ultralöparen om träning, tävling och mental styrka

Petra Skiöld är ultralöpare och ambassadör för Saucony. Redan under hennes första ultralopp, där målet var att ta sig runt utan att gå, blev hon fast och dessutom rankad trea i världen. 

"Ultralöpning ger frihet"

Petra berättar att hon upplever en stor frihet när hon får springa långt. Hur hon får inspiration dagar det känns motigt, hur en träningsvecka ser ut, nästa målsttning och ger de bästa tipsen för den som vill börja springa långt. Både när det gäller löpningen, det mentala och valet av skor för långdistanslöpning.

1. Vad är det som lockar med löpning långdistans?

Jag känner en frihet när jag får springa långt.

2. Vad var det som fick dig att börja springa långt? 

Min favoritdistans var tidigare halvmarathon, som sen övergick mer och mer till marathon. Under 2012 tävlade jag väldigt mycket och efter årets slut behövde kroppen en viloperiod från att prestera. Jag hade lovat mig själv och Rune Larsson som då hjälpte mig med min träning att ta en paus från tävlande och kvalitetsträning och bara köra mängdträning under ett par månader. När jag var mitt uppe i detta kände jag att jag kunde passa på och checka av ett ultra lopp samtidigt, vilket jag hade på min lista över saker som jag ville göra en gång i livet. Rune var väl inte helt med på mitt förslag, men insåg att jag kommer inte "ge mig ändå" utan att få springa ett 6- timmars ultra lopp.

Planen var bara att genomföra det som träning och inte gå ett enda steg, utan jogga runt. Väl i mål efter 6-timmar var jag så glad och lycklig. Det första jag frågade var om jag inte kunde få fortsätta att springa! Kravlöst och bara så roligt! Lyckades bli rankad 3:a i världen och där började min ultra resa.

3. Vilka är dina bästa tips för den som vill börja springa längre? 

Njut, sänk tempot och inta energi längs vägen. 

4. Vilka tävlingar är de häftigaste du gjort? 

Det blir helt klart mitt sista 6-timmars ultra lopp i Barcelona på en 400 meters bana. Jag hade ett jämnt tempo, fick aldrig någon riktig dipp och kände mig riktigt stark hela loppet igenom. Detta gav mig en 2:a placering på rankninglistan i världen och jag blev 3:e bästa tjej genom tiderna i Sverige. 

5. Vilka är dina målsättningar inom löpningen just nu? 

Mina mål 2020 är att försöka kvala in till VM 100 km och placera mig i toppen på Nordiska Mästerskapet i 6-timmars ultra (Tävling där löparna springer så långt de kan på sex timmar red. anm.).

6. Hur ser en träningsvecka ut för dig? 

När veckan är slut så vill jag ha genomfört: 1 morgonjogg, 2 distanspass, 1-2 kvalitetspass och ett långpass. Utöver löpningen kör jag 1 spinningpass och 1-2 gympass. Jag följer inget schema, blir bara stressad av det utan tränar på känsla och summerar helheten efter varje vecka. 

7. Hur peppar du dig när motivationen är låg? 

Jag hämtar min energi genom löpningen, jag började springa för att den gav mig något och det gör den fortfarande. 

8. Hur mycket arbetar du med det mentala? 

Mycket! 

9. Hur viktiga är löparskorna?

För mig är skovalet viktigt, jag använder aldrig samma löparsko på korta distanser som på långa, utan varierar mig så mycket jag kan. Jag är riktigt glad och tacksam att jag kommit i kontakt med Saucony då de har så pass många olika skor som jag kan variera mig med.  

10. Hur tänker du när du väljer skor?

När jag springer långt vill jag ha en sko som sitter bra på foten, men den får inte väga för mycket, utan gärna en "lätt sko." Jag är kräsen när det gäller skoval. Allt måste kännas perfekt, annars springer jag bara och retar mig på att skon inte känns bra. 

Andra 'Löparguider' inlägg