Puls vid träning och löpning
Löparguider

Puls vid träning och löpning

Vad puls är, varför du ska mäta puls, och vilka faktorer som kan påverka din puls?

30 september 2020

Pulsträning med Polar

Att hålla koll på din puls under träning, löpning och andra aktiviteter har flera fördelar. Vi redogör tillsammans med Polar, ledande inom branschen, vad puls är, varför du ska mäta puls, och vilka faktorer som kan påverka din puls.

Vad är puls?

Definitionen av puls är antalet hjärtslag per minut. De två vanligaste sätten för att beskriva pulsen är som slag per minut och som procent av din individuella max puls. Pulsen är ett användbart verktyg om du vill ta reda på mer om din sportprestation. När du tränar med pulsmätare kommer du att kunna mäta och kontrollera träningsintensiteten i realtid.

Fördelar med pulsmätning

Det finns många fördelar med att träna, löpa och sporta med en pulsklocka, bland annat:

  • Optimera träningen - Pulsträning optimerar din ansträngning och gör så att varje minut i varje träningspass räknas. När du mäter din träning med en pulsklocka och tränar i olika intensitsnivåer, kan du öka din aeroba kondition och förbättra din prestation.
  • Få feedback - Pulsmätning är ett bra verktyg för att utvärdera din sammanlagda ansträngning. Det hjälper dig att se hur hårt kroppen jobbar i realtid under träningspasset, och i efterhand får du information om träningspassets intensitet. Du slipper gissa!
  • Träna smartare - När du tränar med pulsmätning kan du hitta den bästa pulszonen för varje träningspass för att uppnå dina mål. Det är viktigt att du tränar rätt. När du mäter pulsen kan du känna dig säker på att du alltid tränar på rätt intensitetsnivå. Var smartare – använd tiden effektivt!
  • Se hur du förbättras - Känslan av att klara av mer än man har gjort tidigare är en av de mest motiverande sakerna som finns. Efter varje träningspass kan du enkelt se ditt resultat och bli mer motiverad genom att följa dina individuella framsteg. Vid löpning kan du exempelvis bibehålla ett visst tempo med en lägre puls än tidigare – det innebär att du har förbättrats.

Mät din puls med polar

Polar erbjuder två olika sätt för att mäta pulsen. Det ena sättet är att använda en pulsklocka med ett bröstbälte som mäter hjärtats EKG. I detta fall innebär pulsmätning att man mäter hjärtats elektriska aktivitet.

Det andra sättet är att mäta pulsen optiskt via pulsådrorna, exempelvis genom pulsmätning på handleden. I detta fall mäts den faktiska pulseringen som bildas av hjärtats slag, det vill säga pulsen.

Din puls är ditt personliga träningsvärde

Även om pulsen kan ge dig en mycket bra uppfattning om din ansträngning, är det bra att veta att flera olika faktorer påverkar den. Dessa faktorer är exempelvis:

  • Träningsbakgrund - Idrottare som har lång bakgrund inom aerob träning har mer effektiv hjärtmuskulatur. Kapaciteten i deras vänstra hjärtkammare har blivit större och kammarmusklerna har blivit starkare, vilket gör att deras slagvolym har ökat. Den ökade slagvolymen blir även synlig i form av lägre vilo- och träningspuls.
  • Temperatur - När temperaturen stiger blir behovet av att kyla ner kroppen större och blodflödet söker sig närmare huden. När cirkulationen accelererar måste hjärtat slå fortare, och pulsen går då upp. När den omgivande lufttemperaturen sjunker minskar cirkulationen i de perifera delarna av kroppen för att hjärtat inte ska behöva jobba lika mycket för att cirkulera runt blodet. Det får pulsen att sjunka.
  • Uttorkning - När du blir uttorkad kommer mängden blodplasma att minska och hjärtat måste pumpa snabbare än normalt för att förse musklerna i de perifera delarna av kroppen med tillräckligt mycket syre och näringsämnen och för att bibehålla en lagom kroppstemperatur. Därför brukar pulsen stiga när man blir uttorkad.

Andra 'Löparguider' inlägg