Träna i naturen med Tove Alexandersson
Träningsguider

Träna i naturen med Tove Alexandersson

Det mesta du gör på gymmet kan du göra i skogen.

29 november 2020

Uteträningstips med Tove

Inget gym i vinter? Deppa inte – här tipsar flerfaldiga VM-medaljören Tove Alexandersson om 7 bra övningar du kan göra utomhus. Det mesta du gör på gymmet kan du göra i skogen, parken eller i trädgården!

Snabba fötter

Hitta en stor stock i skogen som i alla fall är ett par decimeter hög. Steppa upp och ner. Kör cirka 15 sek, vila 15, kör igen. Trappan hemma funkar också. Men allt är ju roligare i skogen!

Spänsthopp

Du kanske brukar hoppa upp på låda på gymmet. Hoppa upp på en sten istället.

Klättra i träd

”Vem har sagt att gamla kärringar inte får klättra i träd?” Som Astrid Lindgren sa. ”Det gillar jag. Jag vill så högt som möjligt men det där väljer man ju själv. Klättra är i all fall en bra grej för hela kroppen. Och det är kul! Vill du inte ta dig an ett träd kan du klättra upp för en brant, då får du använda hela kroppen”

Gren istället för skivstång

Hitta en lagom stor och tung gren och använd som skivstång. Då kan du passa på att titta på träd och annat fint istället för att stirra in i en vägg.

Utfallssteg med sten

Gör utfallssteg i naturen. Långt kliv framåt och så ner med knät nästan i marken. Hitta en lagom stor sten att hålla i som vikt.

Gummiband runt ett träd

Det är populärt och kan lika gärna göras runt ett träd utomhus. Så får du frisk luft också. Gå eller spring i skogen. Det är oerhört mycket bättre, för hela kroppen och även för psyket, om du tar promenaden eller löpturen ute i terrängen i stället för på ett löpband. Hela kroppen får träning om du tar dig fram i lite ojämn terräng. För att inte tala om vad det gör för ditt humör.

Andra 'Träningsguider' inlägg