5 fördelar med att träna ute
Träningsguider

5 fördelar med att träna ute

Träning i sig har många fördelar, vilka ytterligare effekter kan du får av att träna utomhus?

12 oktober 2020

Därför ska du träna utomhus

Samtidigt som temperaturen sjunker och snön faller, väljer allt fler svenskar att dra ner på utomhusaktiviteterna för att i stället hänga på gymmet och i soffan. I Sverige älskar vi att träna. Så mycket som fyra av tio svenskar springer minst en gång i veckan, och den huvudsakliga anledningen till det är att vi vill må bra. Under det kalla halvåret är det dessvärre många som drar ner på sin träning i allmänhet, och utomhusträningen i synnerhet. När Icebug nyligen gjorde en undersökning där man frågade svenska folket om deras aktivitetsvanor svarade två tredjedelar att de vistas mindre utomhus under vintern. Det finns dock goda anledningar till att träna utomhus året runt.

Fördelar med utomhusträning

Träning i sig har många fördelar, vilka ytterligare effekter kan du får av att träna utomhus?

  1. Människor som regelbundet tränar utomhus löper mindre risk för mental ohälsa jämfört med personer som håller sig inne.
  2. Syra och frisk luft är a och o för att din kropp ska må bra, genom dagsljuset får du även D-vitamin som är viktig, särskilt under de mörkare månaderna. Brist på D-vitamin kan göra att du känner dig mer trött och bidra till depression.
  3. Immunförsvaret får sig en ordentlig boost av att du tränar ute.
  4. Att vistas i naturen gör att blodtrycket sjunker, gör att hjärnan aktiveras extra genom alla intryck och har en lugnande effekt som gör dig mindre stressad.
  5. Utomhusträning gör att du upplever en tydligare känsla av pigghet, energi och positivitet i jämförelse med inomhusträning. Du får även mindre spänningar i kroppen, minskad ilska, känner dig mer nöjd med din aktivitet och är mer benägen att upprepa den dagen därpå.

Träna säkert ute - reflexer och bra grepp

Att vara säker när du tränar gör att du kan utöva rörelse och aktivera dig på ett mer naturligt sätt. Att kunna slappna av och koppla av istället för att vara rädd och då ofta stel och rädd gör stor skillnad för din träning. Välj skor med bra grepp och en reflexväst - då kan du vara mer säker utifrån underlaget och på att bilar och andra trafikanter ser dig och du kan träna lugnt, synligt och säkert.

 

Andra 'Träningsguider' inlägg