Nya träningsformer att testa på
Träningsguider

Nya träningsformer att testa på

10 träningsformer du inte testat förut

2 januari 2021

Nya träningsformer  

För många innebär nytt år även nystart och suget efter nya träningsformer är stort. För att inspirera dig till riktigt mycket rörelse, hälsosamma långsiktiga rutiner och att våga testa massa ny rolig träning  har vi här listat tio favorit du kanske inte testat förut.  

  • Padel
  • Ridning
  • Klättring
  • Fäktning
  • Curling
  • Downhill
  • Yoga
  • Dans
  • Boxning
  • Orientering

Padel

Padel hit och padel dit – en stor snackis som lett både till långa väntetider på banor och plötsliga total-nördar. Den som testat har mest troligt redan efter ett par gånger förstått tjusningen och är helt med på denna totala hype medan de som ännu inte provat har svårt att förstå vad som gör alla så extremt frälsta- Till er säger vi bara en sak: testa så märker du! Mer inspiration: 5 anledningar att testa padel!

Ridning

Underbart att kombinera frisk luft utomhus och vackra naturupplever med bra balans- och styrketräning och god bålstabilitet. Träningsvärk dagen efter är en garanti! Dessutom har ridning och samspelet med hästen många positiva effekter på den mentala hälsan. Forskning visar på effekter som liknar effekterna av meditation och flera rogivande stressreducerande effekter kan ses av ridning

Klättring

Allt fler har fått upp ögonen för klättring, vi förstår verkligen varför. Har du inte testat – gör det. Klurigheten, adrenalinruset och att du i början snabbt gör stora framsteg och avancera gör klättring till en rolig träningsform med stor variation som tränar hela kroppen. Det är smart att testa de första gångerna inomhus och under kontrollerade former, säkerheten går först, för att därefter kunna testa att ta dig an klättringen utomhus.

Fäktning

Efter att Tove Styrke, Newkid, Jakob Hellmanoch Markus Krunegård testat fäktning i Så Mycket bättre var det nog en del som fick upp intresset för den rätt ovanliga sporten. Som träningsform sätts din smidighet, reaktionsförmåga och uthållighetsstyrka på prov – helt enkelt träning både för hjärta och hjärna. I flera städer finns möjligheten att träna fäktning både på nybörjarnivå och fortsättningskurser. En garde!

Curling

Curling är för många en typisk tv-sport, väldigt svåra regler och väldigt spännande! Dock ser det ofta väldigt mycke lättare ut på tv än vad det är när du själv ger dig ut på isen. Men ge det ett försök! Curling är bra träning för armarna när du borstar och benen när du stöter iväg stenen. Dessutom ges god gemenskap och sammarbetsträning och sporten är riktigt kul, ännu roligare efter att du testat et par gånger och kommit in i lite teknik och regler.

Downhill

Cykla landsväg i all ära, men det är ju inte träningsformen för den rastlöse direkt. Downhill däremot, här händer det grejer. Ojämn mark och grov terräng som ger både muskler och balans en ordentlig utmaning. Att du dessutom kan komma upp i en väldig fart och får ett ordentligt adrenalinpåslag gör längtan efter att hoppa upp på moutaincbikecykeln nästa gång stor (så fort den värsta träningsvärken släppt).

Yoga

Inför mer återhämtning, en miljö att ladda batterierna och mer tid för reflektion. Inför mer yoga. Kickstarta med korta sektioner hemma varje dag i sju eller 30 dagar (vad som passar just dig) och utvärdera efter det. Förutom din mentala hälsa och positiva effekter på din sömn och stresshantering får du en ordentlig dos kroppskontroll, rörlighetsträning och smidighet på köpet. Här kan du inspireras och få tips om du vill göra yoga hemma.

Dans

Kanske letar du efter träningsformen som går av bara farten, är kul och inte känns som träning? Kanske letar du efter dans! Kör ett danspass hemma framför tv, gå på en zumbaklass eller gå loss totalt hemma med fridans till dina favoritlåtar. Visste du att du förutom konditionsträning och ökad förbränning även får bättre koordinationsförmåga och stresshantering. Forskning visar även att dans kan ha ångestdämpande effekter, lindrar smärta, ökar livsenergi och kreativitet och sist men inte minst gör dig gladare.

Boxning

Aggressioner som måste ut, en ordentlig genomkörare efter en stressig jobbdag eller bara på jakt efter ett riktigt svettigt träningspass. Du borde testa boxning. Testa på att jamma lite mot en säck på gymmet, anmäl dig till en boxklass för nybörjare eller investera i en boxningssäck att ha i källaren för att köra en snabb och effektiv sektion hemma.

Orientering

Blir du för rastlös av löpning? Vill du att det ska hända något mer och kanske använda huvudet lite samtidigt som du springer? En ordentlig nostalgitripp tillbaka till skolidrotten är givet när du testar på orientering i vuxen ålder. Kanske var du inte överförtjust i orienteringslektionerna i skolan, ge det en ny chans. Orientering är kul och utmanande och ger både kroppen och knoppen en genomkörare i kombination med otroliga naturupplevelser.

Vilken träningsform passar mig?

En vanlig fråga många ställer sig och inte helt lätt att svara på. Lika tråkigt att inte hitta den där träningsformen som passar precist lika kul är det när allt faller på plats. Genom att testa nytt, våga ge varje ny träningsform ett par chanser är två smarta tips. För mer råd och hjälp kring träning och allt som hör därtill med träningskläder, träningsskor och träningsredskap finns vi på Intersport här för dig. Vi jälper dig! 

Andra 'Träningsguider' inlägg