Bästa träningen att göra tillsammans
Träningsguider

Bästa träningen att göra tillsammans

10 tips på träning att göra tillsammans.

14 januari 2020

10 tips på träning att göra tillsammans

Att träna tillsammans är inte bara bra för att öka chansen att träningen faktiskt blir av. Dessutom är det jätteroligt, ni får tid att snacka ikapp innan, kanske under och efter träningen och att utmana en träningskompis ger definitivt en extra kick. 

Tabata tillsammans

Ett bra och kul träningstips för par är variera övningar mellan varandra. Den ena gör 15 armhävningar under tiden den andra springer med snabba fötter och sedan byter ni. Vilka övningar ni ska välja är det bara fantasin som sätter stopp för, t.ex. burpees och squats eller utfall och plankan.

Styrka

Förutom att ni kan pusha varandra och långsiktigt utmanas i nya personbästa finns det också en säkerhetsaspekt i att styrketräna i par. Man kan få hjälp att klara ett par kg extra eller ett par extra händer om det skulle bli lite väl tungt.

Racketsport

Olika typer av racketsporter är perfekt träning för par! Badminton, tennis, pingis eller varför inte utmana ett annat par i en match padel.

Yoga

Yoga är ett bra tillfälle att bara vara för sig själv och komma ner i varv. Men när flera och fler varianter av paryoga finns är det en aktivitet som verkligen kan rekommenderas att göra tillsammans med någon.

Intervaller

Alla som någon gång sprungit intervaller vet hur jobbigt det är och hur lätt det är att ge upp om man är ensam. Därför är intervallträning perfekt för två. Spring antingen bredvid varandra och höj och sänk tempot mellan lyktstolparna. Annars kan också den ena börja springa cirka 100 meter och när hen stannar är det dags för nästa att ta sig hela vägen fram till sin träningskompis och sen byter ni igen. 

Boxning

Visst går det bra att slå mot en säck eller kicka i luften, men att ta på sig boxningshandskar och mittsar ger något extra. Känslan blir mer verklig och med det extra motståndet ger du det lilla extra på personen famför dig.

Promenad

Att ta en promenad tillsammans med en vän, kollega eller partner har fler fördelar än rörelse och frisk luft. Förena nytta med nöje och ta tillfället i akt att gå igenom veckans aktivitets- eller matschema, planera en rolig resa eller testa gående möten på jobbet.  

Kasta saker till varandra

Att kasta olika tunga saker till varandra är ett enkelt och bra sätt att få in träning och få upp pulsen tillsammans. Fyllda vattenflaskor i olika storlekar, säckar med jord eller en påse potatis. Perfekt om ni befinner er utan möjlighet till gym eller annan anläggning. 

Hinderbana

Även en hinderbana är en bra träningsform när det ibland kan vara svårt att komma från hemmets fyra väggar. Ta tiden på varandra och utmana att slå varandras tider eller tävla om att slå din egen tid under ett par varv. Kom ihåg att även barnen kan vara med om de finns sådana i närheten.  

Dans

Att boka in sig på en danskurs är bra träning för både kondition och motorik och dessutom bidrar dans ofta med riktigt mycket glädje. Gå och dansa i grupp eller pardans, kanske en buggkurs, vals, afrodans eller tango är upp till er!

Andra 'Träningsguider' inlägg