Fötterna - Kroppens fundament
Träning- & Fitnessguider

Fötterna - Kroppens fundament

Dina fötter fungerar som fundamentet för din kropp. När detta fundament är i obalans kommer effekterna så småningom att kännas i hela kroppen, antagligen i form av muskel- eller ledsmärtor.

9 augusti 2017

Kroppen är som en kedja av sammanlänkade delar. Fötterna och anklar utgör grunden för det vi kan kalla för en kinetisk kedja, alltså en kedja som påverkas av rörelser och krafter. På samma sätt som en byggnad måste ha en bra grund behöver våra kroppar friska, balanserade fötter och anklar. Om det finns obalans eller felställningar i fötter och vrister kommer knän, höfter och rygg att behöva kompensera för det. Detta påverkar i sin tur resten av den kinetiska kedjan och kan leda till obehag och skador.

Muskler och valv

Musklerna i foten samarbetar med 26 ben (28 med sesambenen), 55 leder och över 100 ligament. Ett antal så kallade valv gör det möjligt för foten att effektivt stödja kroppsvikten.

Det mediala valvets huvudfunktion är att absorbera stötar. Ett lågt medialt fotvalv kan leda till överdriven fotrörelse, instabilitet eller ineffektiv stötupptagning. Det ökar risken för smärtor och skador. 

Många problem i den främre delen av foten som exempelvis hammartå, Hallux Valgus och domningar kan ha orsakats av ett hopsjunket tvärgående fotvalv. Ett stöd åt valvet kan lindra genom att ge ökat utrymme åt blodkärl och nerver. Dessutom finns det laterala längsgående valvet, som framför allt utmärks av sin fasthet och lätta förhöjning.

Pronation och supination

Över 75 procent av befolkningen lider av över- eller underpronation, men trots detta är de flesta av oss omedvetna om vilken typ av fot vi har. Pronation gör att de mediala benen i fotens mellanfotsområde roteras inåt och nedåt, så att sulans inre kant bär upp kroppsvikten. Detta är kroppens naturliga sätt att absorbera stötar och anpassa sig till ojämna underlag.

  • 6-9 mm pronation (en vinkel på 6-10 grader) anses vara normalt. Detta ger god stötdämpning vid de påfrestningar som det innebär att stå, springa och hoppa.
  • Pronation som ligger över dessa värden anses vara överdriven och kallas överpronation. Överpronation gör kroppen extra känslig för skador i hela den kinetiska kedjan. 

Supination kan sägas vara motsatsen till pronation och innebär att man vänder eller roterar foten utåt, så att sulans ytterkant bär upp kroppsvikten. När detta sker vid lämpliga tillfällen i gångcykeln är supination kroppens naturliga sätt att förvandla foten till en stel hävarm för framdrivning. Supination kan däremot vara skadligt när det inträffar istället för pronation, eller vid fel tillfälle i gångcykeln.

Har du koll på vilken typ av fot du har? Har du rätt typ av stöd för att minska risken för skador och snedbelastning vid gång och löpning? Du kan enkelt få professionell hjälp på din lokala Intersportbutik. Där kan du få hjälp med en personlig fotanalys och få det perfekta stödet till just dina fötter.