8 tips för att börja träna
Träningsguider

8 tips för att börja träna

Hur ska en bära sig åt för att skapa en långsiktig och hållbar träningsplan?

2 september 2021

Tipsen som får dig komma igång med träningen

Kanske har du nu tid och behov mer än någonsin att kicka igång träningen. Att gå ut för hårt och göra allt på samma gång är ingen bra idé, risken att allt går åt skogen är stor. Snabbt är du tillbaka i gamla mönster och rutiner och är kanske mer missnöjd med dig själv. Hur ska man då bära sig åt för att skapa en långsiktig och hållbar träningsplan? Nedan följer våra sju tips som gör det lite enklare att börja träna. 

Så kommer du igång med träningen

Kom ihåg att all träning är bättre än ingen träning. Ha inte för höga krav, var snäll mot dig själv och du får en så mycket mer hållbar livsstil. Skulle du trilla dit, missa ett träningspass eller gå loss på onyttig mat hela helgen gör inte det så mycket. Ta små steg tillbaka in i rutinerna och kom ihåg varför du startade. 

  1. Hemmaträning på träningsmaskin

    Det första många gör när det är dags att kicka igång träningen igen är att köpa ett helårs gymkort för väldigt mycket pengar. Vad händer om du lägger pengarna på en träningsmaskin istället? Kanske kan du köra 10 minuter på crosstrainern varje morgon, kolla ett serieavsnitt på motionscykeln eller springa på löpbandet en kvart innan varje gång du ändå ska ta en dusch. Eller varför inte bygga ditt eget hemmagym?
  2. Träna med barnen eller en kompis

    Att träna tillsammans med någon eller några är ofta ett bra knep för att få träningen att bli av. Då har ni bokat upp en tid, ni kan sporra varandra och det blir dessutom så mycket roligare. Gör en hinderbana med barnen, ta lunchpromenader med en kollega, boka ett löplopp med din partner eller testa padel med en vän. 
  3. Gör ett rimligt träningsprogram

    Det som du inte planerar in blir ofta inte av, gör ett träningsprogram! Lägg träning, kost och nya rutiner på en rimlig nivå så ska du se att det blir lättare att hålla planerna du satt upp. Och när du lyckas, den känslan är härlig och en riktigt bra morot till att fortsätta och kanske lägga till något. Men vad är då en rimlig målsättning? Givetvis beror det på din erfarenhet, dina förutsättningar i dagsläget och hur mycket tid du har möjlighet eller lust att lägga ner. Om du lägger träningen på en rimlig nivå är det endast upp till dig att fullfölja planen och inte ge vika. De inplanerade träningstillfällen ska bara göras. Packa väskan kvällen innan, lägg fram träningskläderna eller boka in ett träningspass som är svårt att avboka. 
  4. Prata om din träning

    Även om det kan vara jobbigt med folk som tjatar allt för mycket om träning, personbästa och planerade lopp finns det fördelar med att dela med sig lite. Ett bra tips är nämligen att informera andra om hur du tänkt träna. Har du sagt till en arbetskamrat att du ska träna på lunchen eller till en vän att du kommer på besök först efter spinningen är det svårare att strunta i det. 
  5. Ny, rolig träning

    Många är väldigt inrutade i vad som faktiskt är träning och vad som inte är det. Du behöver inte springa milen eller lyfta en massa tunga vikter för att det ska räknas. Att få upp pulsen och röra på sig är ofta det som krävs, och ibland knappt det. Det kan handla om att få ur aggressioner på boxningssäcken, börja simma, testa på klättring eller dansa dig svettig hemma i köket. Eller något helt annat.

    Läs mer: Nya träningsformer att testa på!
  6. Skriv träningsdagbok

    Sätt upp konkreta målsättningar.  Att vara mindre trött, orka bära barn eller matkassar längre eller lättare eller den klassiska att gå ner i vikt. Oavsett vilket ditt mål är kan reflektion och utvärdering få dig att stanna upp emellanåt. Sätt upp delmål och identifiera hur långt du har kommit. Ett bra tips är att börja skriva träningsdagbok, då är det enkelt att se din personliga utveckling. Kanske var något du tycker är en självklarhet idag väldigt jobbigt i början? 
  7. Belöning

    Att hitta  saker som motiverar dig är en bra förutsättning för att lyckas. När motivationen tryter är det lätt att allt raserar, det är då du ska plocka fram din belöning. Kanske är det mentalt, en känsla du saknar eller en målsättning om piggare vardag. Kanske blir du motiverad av fysiska ting, stort och smått. Kanske stegvis? En god, lite för dyr, smoothie på gymmet efter en vecka, nya skor efter en månad och en härlig massage efter tre månadernya. Sätt upp grejer som passar dig och rucka inte på dem, åt något håll. 
  8. Motivation

    Hitta något som motiverar dig att kicka igång. Kanske en finurilg app på telefonen, en motiverande träningsbok med tips på såväl träning som recept, en pulsklocka som ger personliga träningsupplägg och möjliggör roliga målsättningar att följa, ett nytt kul träningsredskap eller träningsmaskin eller nya, snygga träningskläder. De som säger att en inte kan köpa sig till träningsmoivation har kanske inte testa?

 

Sport och träning på Intersport

Behöver du ny utrustning är du alltid välkommen till oss på Intersport. Utbudet i såväl butiker som på vår e-handel är fullproppat med träning, sport och tillbehör. Allt från padelracket, kettlebell och boxningssäck till skorträningsväskor och löparskor

Andra 'Träningsguider' inlägg