Träna utomhus
Träningsguider

Träna utomhus

Bästa tipsen för dig som vill fortsätta träna ute året om.

29 maj 2021

Bästa tipsen för att träna ute

Visst kan väder och vind, funderingar kring kläder och allmänt låg motivation ställa till det för utomhusträningen . Men när du väl kommer ut är det skönt och friskt. Och känslan efteråt ska vi inte tala om, massa frisk luft i kroppen, väderbitna kinder och trötta ben. Vi ger dig här massa bra tips på hur du kan träna utomhus!

Gymma utomhus på utegym

Utomhusgym har börjat bli ett naturligt inslag i vår stadsbild. Du behöver inte investera i ett dyrt gymkort för att testa på stocklyft, armgång, upphoppsstubbar eller balansbommar. Många utegym ligger utplacerade i skogsmiljö i nära anslutning till motionsspår och smälter bra in i naturen. Höj blicken och spontanträna i farten, den dunkande gymmusiken ersättas av kvittrande fåglar. Enklare och ”naturskönare” blir det inte.

Träna på lekplatsen

I ärlighetens namn kanske en stund på lekplatsen inte alltid är det roligaste en kan tänka sig. Särskillt inte om det är kallt, regnar och blåser. Men! Om du kombinerar en stund där barnen får rörelse och frisk luft med din egen träning förenar du nytta med nöje. Medan barnen gungar, gymnastiserar eller åker kana kan du som förälder göra upphopp på bänk, utfall med bakre benet på sandlådekant, armhävningar, gå armgång, burpees eller något helt annat. Eller – kasta dig in i leken, åk rutschkana och lek kull. Hoppa i sandlådan, spring på fotbollsplanen och gunga högt, snacka om maxpuls!

Ta del av fler kul tips för träning med familjen.  

Ut i skogen

Naturen är magisk på hösten, dessutom ett bra alternativ när det blåser då träden skyddar dig från vinden. Löpträning är en klassiker, men du kan också kombinera löpintervaller med styrka (lyft på stockar och stenar eller gör armhävningar mot en stubbe). Vi har även bra träningstips från Tove Alexandersson i naturen eller testa på Sabina Dalfjälls träningspass fast i skogen istället, ett riktigt tufft tabatapass där du själv väljer aktivitetsgraden.

Jogga eller testa att plogga?

Har du inte sprungit på länge? Blir du stressad av vänner och kollegor som deltar i maratonlopp och obstacle races som vore det söndagspromenader? För att komma igång med joggandet igen behöver du varken kuta på rekordtider eller anmäla dig till lopp. Snöra bara på dig löparskorna och låt fötterna bestämma vägen. Testa på traillöpning, lär känna nya delar av staden, lyssna på en ljudbok eller ta tillfället i akt att umgås med en vän eller din partner under en löptur. Kanske vill du göra lite ytterligare nytta och testa plogging?

Gå med stavar

Gångstavar är ett suveränt träningsredskap som ger skonsam och effektiv träning. Det är ingen slump att Charlotte Kalla, Marcus Hellner och de andra världsstjärnorna väljer stavgång som försäsongsalternativ. Vill du ha mer?

  • Bege dig till en lagom brant backe och utmana lutningen (och eventuellt leran) med hjälp av stavar och lite jävlar anamma.
  • Ha extra vikter på anklarna eller ta på dig en viktväst.
  • Stanna och gör upphopp, utfall eller burpees med jämna mellanrum.  

Cykla

Så länge det är barmark kan du cykla på precis som vanligt. Cykelpendla till jobbet, träna landsväg eller ha kul i skog och ojämn terräng. Att cykla är en bra träningsform men också ett skonsamt sätt att få upp pulsen och träna styrka och uthållighet. Få mer inspiration till hur du kan cykelträna. Även när det inte är barmark, kan du använda cykeln som träningsredskap - att cykla i snö är, så länge man har koll på säkerhet och utrustning, riktigt kul och jobbigt. 


 

Bra kläder för utomhusträning

Ibland kan kläder och skor ställa till det för att ge sig ut. Ta en titt nedan och dra ett streck över underflykten kring vad en ska ta på sig!

  • Utgå från hur intensivt du ska träna och hur varm kommer du bli under träningen i kombination med temperatur, nederbör och vind.
  • Gå på lager på lager principen som ger en skön temperatur och större flexibilitet under din träning.
  • I vår guide för löpning listar vi lämpliga kläder för olika temperaturer, där får du konkreta tips!

Andra 'Träningsguider' inlägg