Träna utomhus
Träningsguider

Träna utomhus

Bästa tipsen för dig som vill fortsätta träna ute på vintern och hösten.

13 oktober 2020

Träna ute på vintern och hösten

Visst kan väder och vind, funderingar kring kläder och allmänt låg motivation ställa till det för utomhusträningen på hösten och vintern. Men när du väl kommer ut är det skönt och friskt. Och känslan efteråt ska vi inte tala om, massa frisk luft i kroppen, väderbitna kinder och trötta ben. Vi ger dig här massa bra tips på hur du ska träna utomhus även när det inte är sol, vindstilla och lagom temperatur. 

Gymma utomhus på utegym

Utomhusgym har börjat bli ett naturligt inslag i vår stadsbild. Du behöver inte investera i ett dyrt gymkort för att testa på stocklyft, armgång, upphoppsstubbar eller balansbommar. Många utegym ligger utplacerade i skogsmiljö i nära anslutning till motionsspår och smälter bra in i naturen. Höj blicken och spontanträna i farten, den dunkande gymmusiken ersättas av kvittrande fåglar. Enklare och ”naturskönare” blir det inte.

Träna på lekplatsen

I ärlighetens namn kanske en stund på lekplatsen inte alltid är det roligaste en kan tänka sig. Särskillt inte om det är kallt, regnar och blåser. Men! Om du kombinerar en stund där barnen får rörelse och frisk luft med din egen träning förenar du nytta med nöje. Medan barnen gungar, gymnastiserar eller åker kana kan du som förälder göra upphopp på bänk, utfall med bakre benet på sandlådekant, armhävningar, gå armgång, burpees eller något helt annat. Eller – kasta dig in i leken, åk rutschkana och lek kull. Hoppa i sandlådan och gunga högt, snacka om maxpuls!

Ta del av fler kul tips för träning med familjen.  

Ut i skogen

Naturen är magisk på hösten, dessutom ett bra alternativ när det blåser då träden skyddar dig från vinden. Löpträning är en klassiker, men du kan också kombinera löpintervaller med styrka (lyft på stockar och stenar eller gör armhävningar mot en stubbe) eller testa på Sabina Dalfjälls träningspass fast i skogen istället, ett riktigt tufft tabatapass där du själv väljer aktivitetsgraden.  

Jogga eller testa att plogga?

Har du inte sprungit på länge? Blir du stressad av vänner och kollegor som deltar i maratonlopp och obstacle races som vore det söndagspromenader? För att komma igång med joggandet igen behöver du varken kuta på rekordtider eller anmäla dig till lopp. Snöra bara på dig löparskorna och låt fötterna bestämma vägen. Testa på traillöpning, lär känna nya delar av staden, lyssna på en ljudbok eller ta tillfället i akt att umgås med en vän eller din partner under en löptur. Kanske vill du göra lite ytterligare nytta och testa plogging?

Gå med stavar

Gångstavar är ett suveränt träningsredskap som ger skonsam och effektiv träning. Bege dig till en lagom brant skidbacke och utmana lutningen (och eventuellt leran) med hjälp av stavar och lite jävlar anamma. Det är ingen slump att Charlotte Kalla, Marcus Hellner och de andra världsstjärnorna väljer stavgång som försäsongsalternativ.


 

Träning möt höst- och vinterdepp

När vintern kastar snöblandat regn i ansiktet kan det vara mycket som lockar mer än träning. Fullt förståeligt. Mörker och snöslask är kanske inte den bästa peppen för träning – vilket ju är synd eftersom vi behöver röra på oss året runt. Kroppen behöver ju fysisk aktivitet för att må bra och kan vara ett bra sätt att minska risken för ångest och depression. 

Som vanligt sitter det mesta i knoppen. Forskare vid Karolinska institutet har hittat förklaringen till varför motion fungerar som behandling mot depression: När musklerna används renas blodet från ett ämne som är skadligt för hjärnan.

Så hur tacklar man då vacklande motivation?

Genom att boka en personlig tränare, köpa ett träningsarmband eller gömma sig under filten i soffan? Eva Fors, adjunkt och IT pedagog vid Gymnastik- och Idrottshögskolan, GIH, tycker att den bästa metoden är att träna med kompisar.  

Boka en träningsdejt

– Jag tror verkligen på social interaktion. Det är få som klarar av att vara helt ensamma i sin träning, säger hon.

Till exempel en kort promenad om kvällen, eller ett skridskoäventyr på lördag. Låt det bli en stund där ni umgås, tränar och mår bra. Att träna med vännerna har flera fördelar. Man peppar varandra att orka lite mer och kan tillsammans släppa vardagens stress.

– Genom att peppa varandra och säga ”nu går vi ut och får ihop våra 10 000 steg” blir det roligare och lättare. Man kan också sätta upp ett större mål. Till exempel att vara med i en tävling eller springa ett lopp, säger Eva Fors.

Hitta peppen med appar

Räcker det inte med träningskompisar? Testa en träningsapp eller ett träningsarmband. Det kan skapa extra träningspepp, särskilt om du precis har börjat träna. Enligt Eva Fors kan de digitala hjälpmedlen skapa en stark motivation, om man tror att de kommer att motivera en.

– När man har investerat i till exempel ett aktivitetsarmband, så har man utmanat sig själv. Armbandet eller appen visar att man har tagit ett beslut om att röra sig mer aktivt, säger hon.

Men de digitala verktygen har sina begränsningar. De ger oss information, utan att förklara den. Och de ger oss inte råd. Eva Fors säger att det ibland kan finnas anledningar till varför träningen känns extra tung. Och då är empati extra viktigt.
– Det mänskliga värdet är viktigt att förstå. Att få lätta sitt hjärta är ibland viktigare än att gå i rask takt, säger Eva Fors.

Andra 'Träningsguider' inlägg